Netwise AB

Netwise erhåller order från mobiloperatör i Mellan Östern

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 11:59 CEST

Netwise har via en samarbetspartner erhållit en första order på den nyutvecklade applikationssviten, NetSwitch för det mobila kontoret. Kunden är en mobiloperatör i Mellan Östern och initialt är ordern värd ca 2 miljoner kronor. Implementering av projektet har påbörjats.

Netwise har under 2005 utvecklat en applikationssvit, NetSwitch, som ger mobiloperatörerna möjlighet att erbjuda en komplett nätbaserad företagsväxel, NetSwitch är skalbar och bygger på etablerade industristandards och är därmed enklare att implementera och billigare att underhålla än traditionella lösningar inom detta område.

Mobiloperatören i Mellan Östern kommer att erbjuda sina företagskunder detta koncept, som kan ersätta den fasta företagsväxeln. Detta innebär att all kommunikation samlas i mobiltelefonen, inga dubbla abonnemang, inga dubbla röstbrevlådor, ingen fast telefonväxel, bara en mobil.

Växel- och hänvisningsfunktioner i mobilen
Netwise applikationssvit innehåller förutom telefonistfunktionalitet i mobilen även ett komplett hänvisningssystem som tillåter den enskilde användaren att välja status som t.ex. Tillgänglig, Upptagen, Möte, Lunch, Gått för dagen etc. Beroende på angiven status kopplas samtalet till växeln, röstbrevlåda eller till annat nummer som användaren valt. Dessutom kan användaren själv sköta vidarekoppling och söka kontakter i katalogen, lägga upp s.k. ”svarta- och vita listor”, ”svarsgrupper” m.m.

Flexibel lösning ger lägre telefonikostnader
En mobil växellösning är snabbare och enklare att göra ändringar i än i en traditionell växel. Då all funktionalitet är inbyggt i operatörsnätet, krävs inga investeringar i hårdvara och det blir enkelt och billigt att lägga till nya abonnemang då företaget växer. Man betalar endast för de tjänster man för stunden har behov av.

- Mobiloperatörsmarknaden visar ett ökat intresse för att satsa på företagssegmentet och på den applikationssvit vi har utvecklat. Detta har nu resulterat i en första order i Mellan Östern och vi ser stora möjligheter till kommande affärer med mobiloperatörer över hela världen, säger Anders Wahlström CEO, Netwise AB.

Anders Wahlström, CEO, Netwise AB
Direkt: +46 8 633 75 18,
Mobil: +46 730 552017,
E-mail: anders.wahlstrom@netwise.se