Löparakademin

New Balance inleder samarbete med Löparakademin

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 10:57 CET

Den ideella organisationen Löparakademin kommer från och med idag inleda ett rikstäckande partnerskap med det internationella sportvarumärket New Balance. Samarbetet innebär bland annat att New Balance tillhandahåller ett stort antal löparskor till föreningens ungdomsverksamhet.

Löparakademin är en ideell organisation som arbetar med individ- och områdesutveckling i Sveriges miljonprogramförorter. Idag är föreningen verksam i Järva, Skärholmen, Botkyrka samt i Malmö. Föreningen använder löpning som ett verktyg för social förändring. Löparakademin vill genom sitt arbete öka ungdomars tilltro till den egna förmågan och ge dem redskap att förverkliga mål och drömmar.

- Vi är väldigt stolta över samarbetet med New Balance. New Balance delar Löparakademins vision om ett Sverige där alla ungdomar ges möjlighet att nå sin fulla potential. Vi befinner oss just nu i en spännande expansionsfas och har som mål att under 2014 fördubbla antalet ungdomar som engageras genom våra ungdomsprogram. För att klara den utmaningen är samarbetet med New Balance en förutsättning, säger Vandad Assadi, grundare av Löparakademin.

- New Balance har en lång historia av samhällsengagemang internationellt sett. Vi har följt Löparakademins fantastiska arbete med ungdomar i marginaliserade miljöer och vill genom detta samarbete vara med och bidra till samhället. Det känns otroligt inspirerande, säger Jan Cederfont, Sverigechef för Active Sportswear DK AB, distributör för New Balance i Sverige.

Löparakademin arrangerar även värdeskapande arrangemang som Kistaloppet och Skärholmsloppet samt föreläsningsserien Think Big Lectures. Löparakademins verksamhet syftar till att öka framtidstron bland unga, främja integrationen i samhället samt nyansera bilden av förorten.

Samarbetet med Löparakademin blir en del av New Balance arbete med social hållbarhet och hälsa. Avtalet mellan Löparakademin och New Balance sträcker sig till slutet av 2016.

För mer information, vänligen kontakta:

John Laselle, verksamhetsledare för Löparakademin

070-7534743 john@loparakademin.se

Jan Cederfont, Sverigechef för Active Sportswear DK AB

031-610132 jce@asint.dk

Löparakademin - För ett friskare och bättre Sverige.