IT Phone Sweden AB

New iPad och LTE/4G - får Du 4G i Sverige?

Pressmeddelande  •  2012-03-28 23:21 CEST

4G or not 4G? In some places for Apple’s iPad, that is the question” säger man utanför USA.

Åtminstone om man skall tro Siliconvalley.com som idag publicerar   en artikel som beskriver vad som gäller med nya iPad:en utanför Nordamerika men som lanseras 4G i USA men i resten av världen mer eller mindre blir 3G.

Varför då ?

Vi frågade Erik Hörnfeldt Kommunikationsdirektör på Tre om vad som egenligen gäller:

”Apple har en enda radiodel som sitter i alla deras iPads. När det gäller 3G är detta inget problem här för vi kan leverera allt den klarar av att ta mot i både 900 och 2100-banden, vilket betyder upp till 42 Mbps teoretisk topphastighet.

När det gäller 4G/LTE har dock Apple valt att stödja frekvensband som ingen använder för 4G utanför Nordamerika så om du inte har ett abonnemang med en USA eller kanada-operatör och befinner dig i något av de länderna kan du inte använda 4G.

En USA-köpt iPad kommer dock att fungera utmärkt med vårt 3G-nät och ett 3-abonnemang.”

Dvs du får 3G och inte 4G i Sverige oavsett om du köpt den i USA eller Europa.

Vad tycker då pressen om det ?

Vi på iphone.se tycker det var intressant och följa om internationell press uppmärksammat detta. Och det kan man definitivt konstatera att de gjort.

Siliconvalley.com – mitt i Kiseldalen säger så här:

”Apple is facing more heat over its new iPad, this time over the tablet’s connectivity to 4G networks outside North America. The faster connectivity is one of the new standout features Apple is touting in the latest version of its popular tablet.

In Australia, for example, after a government official on Tuesday accused Apple of ”misleading” customers about the tablet’s ability to connect to 4G networks, the company is reportedly offering refunds. As the Sydney Morning Herald says, the tablets are being sold under the name ”iPad with WiFi + 4G.” But the new iPads are on a different frequency from that nation’s only 4G network. There’s a court hearing over the issue scheduled for May 2.

Meanwhile, Sweden is looking into whether it should launch an investigation, reports the Wall Street Journal. The iPad is also incompatible with 4G networks in that European country. The WSJ points out, though, that Apple on its website identifies the 4G networks with iPad compatibility, and they’re in the United States and Canada only.”

Undersökning i Sverige ?

Enligt Wall Street Journal idag så betyder det:

”In Sweden, one of the few countries in Europe with extensive 4G coverage, the new iPad won’t function on 4G networks. The tablet supports the long-term evolution protocol on the 700-megahertz and 2100-megahertz frequencies. But in Sweden, the 700-megahertz band is used for television broadcasts, and the 2100-megahertz band is used for third-generation data traffic. It is unlikely that either will be repurposed for other uses.

Marek Andersson, a lawyer at the Swedish Consumer Agency, said it has received several complaints from consumers over marketing that touts the new iPad as having 4G connectivity. He said the agency is considering starting an investigation.”

Vi på iphone.se ser med spänning fram emot fortsättningen – har Apple ”lovat” att den nya iPad:en är 4G i Sverige också – om så måste leveransen av nya iPad vara på svenska frekvenser dvs INTE 700 eller 2100-megahertz bandet som ju redan är upptagna.

Men tills dess – var medveten om att nya iPad i Sverige är 3G INTE 4G.

Bakgrund
iPhone.se registrerades redan 2004. Förkortningen står för InternetPhone och ursprunget till iPhone.se var försäljning av USB telefoner och en trafiktjänst som liknande Skype dvs man kunde fritt ringa till andra kunder som hade samma USB telefon. Bakom iPhone.se finns tre entreprenörer, Olov Nordgren, Bengt Norin och Patrik Wirén som alla arbetar med utveckling av tjänster inom området både i rollen som konsulter och som leverantör av ”paketerade tjänster” dvs utveckling av tjänster som passar målgruppen och tillför något nytt i marknaden.

Affärsidé
Syftet med iphone.se är att samla kvalitativ information och tjänster/produkter för målgruppen som stimulerar till ett frekvent besök och intresse för iphone.se. Siten kommer att utvecklas så att den tydligt visar vad som är neutral information skapad av våra skribenter och vad som kommersiellt annonseras eller säljs som tjänster och produkter. iPhone.se har som ledord ”kvalitet i informationen och tjänsterna/produkterna”.

Vision
Vi som arbetar med iphone.se är som du som besöker oss jätteintresserad av att få bästa möjliga nytta av min smart phone. Idag har vi snart passerat 600.000 appar och tusentals tillbehör att välja på – frågan är bara vad som ger mig verklig nytta – och har jag tiden att söka och testa ut allt själv? Iphone.se vision är att hjälpa dig som har fullt upp med arbete och familj att finna det som verkligen gör mitt liv lättare både AtWork och AfterWork.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom