Dark Continent (SE)

New Release 2/8 2019: Dark Continent: ”When doves cry” (Accelerating Blue Fish/Playground)

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2019 09:12 CEST

Man har tagit Prince - When Doves Cry och malt ner den i beståndsdelar för att sedan låta den återuppstå och växa till något helt nytt. Soundet som närmast blir en hybrid mellan 80 & 90-talets alternativa rockscen tillsammans med modern pop ger helt nya uttryck som definitivt skapar en ny balans mellan texter och musiken.

Varför Prince?

Prince är en fantastisk låtskrivare och musiker som influerat de flesta som skrivit musik sedan 80-talet. Hans blandning mellan sex och politiska texter tillsammans med fantastiska popmelodier är unikt.

Varför When Doves cry?

En låt man är uppväxt med och som till viss del bryter mot mycket annat Prince har gjort. Mycket av Prince låtar är dur och Dark Continent arbetar med i moll och det är kanske därför den kändes självklar att göra som en hyllning till en fantastisk artist.

Berätta om videon
.

Eftersom vi arbetar med mycket projekterade filmer live ville vi plocka in delar av det även i videon. Det ger oss möjlighet till ett uttryck som balanserar på randen till konst och installation tillsammans med musiken. Ett uttryck vi verkligen gillar och kommer vidareutveckla.

Dark Continent har funnits i lite olika inkarnationer genom åren. De tre originalmedlemmarna Ola Mohlin (sång/gitarr), Christer Paulstrup (gitarr) och Michael Carlquist (keyboard) hänger med ännu. 2019 utgörs bandet dessutom av Peter Lindström (bas), Johan Arvidsson (trummor) och sångerskan Ida Meijer. Sedan nystarten 2013 har bandet varit flitiga. Albumet ”Songs About Love & Depression” släpptes 2017. Ett antal EP:s och singlar har producerats både före och efter fullängdaren. ”Lights down Low” som rönte framgång i P4 Nästa och senast i höstas levererade Dark Continent en hyllning till bortgångne basisten och tidigare bandmedlemmen Erik Andersson i form av låten ”The Last Punkrocker of Hässleholm”. Senaste singeln ”Could be someone” har hittat sin väg in på mängder av playlists och internet radiostationer världen över.