SUNBEAMsystem

För Svenska bläddra ner ->

English -

SUNBEAMsystem Carbon Quick Fix

With the new Carbon model, SUNBEAMsystem offers a resilient solar panel with a very quick and simple installation on an existing canvas (for example a Bimini).

It used to be problematic to fit big solar panels on canvas

Canvas will not offer adequate support for a traditional big soft solar panel. This has been noticed in the yachting community with excessive material wear and strange break downs. Leading to some yacht owners opting for heavy, rigid and framed solar panels that demands a complicated installation.

SUNBEAMsystem has previously only sold 54Watt sizes for use on Canvas to help customers avoid damage to the big sized solar panels. This even though SUNBEAMsystem solar panels that are meant for fitting on a hard surface are stiffer than most other brands solar panels in the same size. However customer demands have meant that many bigger sized panels have been fitted on Bimini´s and other types of Canvas. In some cases, also against better knowledge by the producers and installers. A continuous flexing will wear out any type of material and sometimes unrelated damage might occur.

Problem solved

The integrated Carbon fiber stiffener addresses this issue and allows the use of big sized solar panels on top of a soft top. The strength/weight ratio of carbon fiber is important since the canvas will normally not support a heavy solution.

The Quick Fix system allows for a semi-temporary mounting on canvas or other surfaces. Easy and fast to mount with the stainless steel studs. The Quick Fix system is the ideal solution to mount solar panels on a sprayhood or Bimini.

Modern Design

The Black surface will match any type of colored canvas top. The edges are soft to allow a gentle interaction with the cloth. The transparency of the edges will let through the color of the cloth, hence not introducing any type of non matched color.

The cells – 16% more power

The Carbon Quick Fix is a reinforced Tough+ with buttons for fitting on Canvas. The Tough+ serie is developed for professional purposes and high-end installations. All models are fitted with Sunpower™ cells with an efficiency of no less than 23.7%, resulting in a high production in relation to the used surface.

Shadow Optimized

Even though mostly placed in sunny areas, partial shadowing is more common than one might consider. The protected Swedish design results in a higher production while a shadow is covering parts of the panel.

Durable long life surface – UV proof

The Carbon Quick Fix is equipped with the same superior materials that have previously been developed for the original Tough series by SUNBEAMsystem. The innovative Tough surface offers a longer lifespan than any other thin and lightweight solar panel. The antislip profile catches more light in low sun angles. In addition, the dirt repellent properties also improve daily production by helping to keep the panels clean by rain.

The exotic materials used allows us to offer a unique 5-years warranty.

Link to pictures in full size

www.sunbeamsystem.com/press/

På Svenska -----------------------

Produktnyhet

SUNBEAMsystem Carbon Quick Fix

Med den nya Carbon-modellen erbjuder SUNBEAMsystem en kraftfull solpanel med en enkel installation på canvas (till exempel en bimini).

Tidigare var det problematiskt att fästa stora solpaneler på duk

Tygduk ger inte tillräckligt stöd för en traditionell stor mjuk solpanel. Detta har noterats bland långseglare i form av oväntade problem på grund av materialslitage. Det leder till att vissa båtägare väljer tunga, tjocka solpaneler som kräver en komplicerad och tung installation.

SUNBEAMsystem har tidigare endast sålt paneler för canvas i 54Watt storlek. Detta för att hjälpa kunderna att undvika skador på de förhållandevis mjukare större storlekarna. Även om solpaneler från SUNBEAMsystem oftast är hårdare än de flesta andra märken bör inte stora paneler läggas på en canvas. Trots det har kundernas behov inneburit att många större paneler trots allt har monterats på bimini och andra typer av Canvas. I vissa fall, även mot bättre vetande av producenter och installatörer. Grundproblemet är att ett kontinuerligt flexande kommer att nöta ut alla typer av material.

Problemet löst

Den integrerade kolfiberförstärkningen hanterar detta och möjliggör användning av en stor solpanel ovanpå en mjuk topp. Kolfiberns styrka / viktförhållande är viktigt eftersom duken normalt inte kommer att stödja en tung lösning.

Quick Fix-systemet möjliggör en semi-permanent montering på duk eller andra ytor. Quick Fix-systemet är den perfekta lösningen för montering av solpaneler på sprayhood eller bimini.

Modern Design

Den svarta ytan kommer att matcha alla färger på tygunderlag. Kanterna är mjuka för att skona tyget. Kanterna är genomskinliga och släpper därmed igenom tygets färg, på så sätt införs inte någon extra färg som inte matchar underlaget.

Cellerna – 16% mer effekt

Carbon Quick Fix är en kolfiberförstärkt Tough+ med knappar för montering på Canvas. Tough+ serien är utvecklad för professionella ändamål och avancerade installationer. Alla modeller är utrustade med Sunpower ™ -celler med en effektivitet på hela 23,7%, vilket resulterar i en hög produktion i förhållande till den använda ytan.

Skuggoptimerad

Även om en panel på canvas mestadels placeras i bortanför skugga är partiell skuggning vanligare än man kan tro. Den skyddade svenska designen resulterar i en högre produktion när en skugga täcker delar av panelen.

Materialval – lång livslängd – UV-säker

Carbon Quick Fix är utrustad med samma överlägsna material som tidigare har utvecklats för den ursprungliga Tough serien av SUNBEAMsystem. Den innovativa ytan ger en längre livslängd än någon annan tunn och lätt solpanel. Halkskyddsmönstret fångar även mer ljus i låga solvinklar. Dessutom förbättrar smutsavvisande egenskaper också den dagliga produktionen genom att hålla panelerna rena med endast regn.

Det exotiska materialet som används gör det möjligt för oss att erbjuda en unik 5 års garanti.

Länk till produktbilder i fullstorlek

www.sunbeamsystem.com/press/

Fler produkter hittas på

www.sunbeamsystem.se

SUNBEAMsystem tillverkar tillbehör för ett bekvämt friluftsliv. Våra produkter löser behov genom att vara framstående tekniskt och användarvänligt. Samtliga produkter ger ett enklare fritidsliv samtidigt som de bidrar på vägen mot ett hållbart samhälle.

SUNBEAMsystem solpaneler har etablerat sig som det främsta valet för Båtägare och Husbilsägare.

GOBI DRY är innovativa luftavfuktare

VAKE strömbildare håller isfritt runt båten på vintern