Lindex AB

News - Vinter 2005: Tid för fest!

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2005 16:08 CEST

Att klä sig till fest är trevligt oavsett årstid eller månad, men allra roligast är det nog till midvinterns olika festligheter. Festsäsongen inleds lite trevande i början av november med större bjudningar i samband med Allhelgona helgen. Fortsättning följer med adventstidens olika festligheter från glöggpartyn till julfesten på jobbet och sedan är det ju bara att festa på genom julhelgerna till det nya året. Det gäller att planera sin festgarderob med omsorg.

"Vi ser mycket dekorationer som glitter, skimrande ytor, pärlor och paljetter i modebilden under hela hösten, och vi har tagit fasta på de kvinnligt romantiska inslagen i modet ytterligare när vi planerat våra festkollektioner", berättar Anki Olsson, designer på Lindex.

TWILIGHT

En känsla av 20-tal, mönsterinspiration från Ryssland och influenser från kimonos från Japan och Kina kan skönjas inom denna kollektion. Elegant, kvinnligt och vackert är några av ledorden för detta tema.

Klassiska, enkla plagg som sammetskavajer, den alltid så supersnygga smokingen och vackra klänningar med paljettdekorationer bildar basen i denna kollektion. Dessa matchas med små cardigans och kvinnliga dekorerade toppar. Som detaljer på plaggen märks pärlbroderier ton-i-ton, silverlurex, draperingar samt band och andra detaljer i satin.

Förutom svart, den självklara färgen för vinterns fester, finns även midnattsblått, vintervitt, silvergrått och julrött på färgkartan. Bland materialen märks sammet, satin, lyxiga jersey-kvalitéer, samt transparenta skira material som chiffong och mesh, men även denim då gärna dekorerad med stenar och strass.

De självklara accessoarerna inom denna kollektion är smala sjalar och halsband med paljetter, rosenmönstrade sjalar med långa fransar, små sammetsväskor, och ädelstenar som rubiner, safirer och diamanter - allt som glimmar måste ju inte nödvändigtvis vara alldeles äkta.

ORIENTAL GARDEN

De etniska influenserna i modebilden gör sig gällande även i kläderna för vinterns fester. I denna del av festkollektionerna på Lindex gäller mönster-mix, mix av inspirationskällor som Asien, art deco, 70-talet och Biba, alltid med en skön känsla av dekorerad kvinnlighet.

Kavajer och kjolar i silkesammet, tunikor med paljetter och pärlor, kjolar med vidd kombineras med festliga toppar samt cardigans i chenille och lurex. Detaljer i metall som guld, koppar, mässing och gammalt silver, klädda knappar, smock, rynkade partier, och satinband ökar det dekorerade intrycket.

Bland de för stilen viktiga accessoarerna märks bland annat sjalar med stenar och paljetter, mönstrade sjalar i silkesammet, långa halsband, bärnstens och stenkolsmycken och broscher med fjädrar.

Svart bildar basen på färgkartan även inom denna kollektion och får sällskap av cyclamen, rubin- och vinröda toner samt lila, jadegrönt och guld.