Casa Canela AB

Newsletter Oktober 2010

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 17:15 CEST

Hej alla Casa Canela vänner!

Hösten har anlänt och löven faller, dagarna blir allt kortare och mörkare, men vi på Casa Canela har butiken fylld med färgglada saker som gör oss glada. I vårt skyltfönster står ”La Catrina” i sin höstskrud och berättar om ”Dia de  Muertos”, en högtid som firats i Mexiko innan spanjorerna kom med firandet av vår Alla Helgons dag.  Butiken är fylld med olika dödskallefigurer i olika material, ett hantverksarbete i Mexiko som går långt bak i tiden. Välkomna till Casa Canela!

Vi på Casa Canela skall också medverka på Etnografiska Museet:

Dia de Muertos: lördag 6 - söndag 7 november

Kom till Etnografiska museet och fira den mexikanska högtiden Dia de Muertos, De dödas dag, som infaller i samband med Alla Helgons dag.

I år firar Mexiko 200-års jubileum för frihetsrörelsen och 100-års jubileum för Mexikanska revolutionen och museet arrangerar två heldagar med program, dans och musik ( kl. 14.00) med Mexico Lindo och Mariachiorkestern Fiesta Mexico, visning av ofrendan – offeraltaret samt försäljning av ”pan de muerto” och hantverksarbete.

Inträde: 80 kr Samarbete med Mexikanska sällskapet, Mexico Lindo och Mariachiorkestern Fiesta Mexico.

HÖSTLOV: Dödskul i Skelettverkstan

Måndag- söndag 1-7 november kl 12-16.30, insläpp kl 12.30 & 14.30

På höstlovet öppnar museets populära Skelettverkstad där du får göra skelett och dödskallar precis som i Mexiko inför Dia de Muertos - De dödas dag. Visning av ofrendan - det färgsprakande offeraltaret kl 12 och 14. Lämpligt från 5 år.

OBS Begränsat antal platser - max 30 pers åt gången. Materialkostnad 50 kr

Varma hösthälsningar,

Anne & Miguel

Casa Canela