Newton Kompetensutveckling

Newton förvärvar Lexicon Fastighet

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2019 10:35 CEST

Newton växer och breddar sitt utbud genom förvärvet av Lexicon Fastighet.

Newton, som idag erbjuder yrkeshögskole-, diplom- och företagsanpassade utbildningar, får genom förvärvet ett komplement med kortare öppna kurser inom fastighetsteknik, fastighetsjuridik och fastighetsekonomi.

Förvärvet avser hela rörelsen i Lexicon Fastighet AB (tidigare PLUS Utbildning) inklusive kursutbud, personal och ett testlabb i Göteborg. Newton validerar nu fastighetsförvaltare och fastighetstekniker med testcenter i Stockholm och Göteborg.

- Vi är mycket nöjda. Genom detta kan vi ännu bättre möta marknadens behov av såväl korta som längre utbildningsinsatser. Med förvärvet av Lexicon Fastighet blir vi än mer kompletta och mer heltäckande som kompetensutvecklings- och kompetensförsörjningsföretag. Nu kan vi validera, utbilda och utveckla individer och fastighetsorganisationer i hela landet, säger Mia Bermejo, Sälj och Marknadschef på Newton.

- Det är fortsatt spännande att bistå samhället med utveckling av individer vars kompetens efterfrågas av fastighetsbranschen. Newton, som grundades 1993, har redan ett starkt varumärke och är sedan 12 år en av landets ledande yrkeshögskolor. Visionen är fortsatt att växla upp verksamheten mot en fulländad kompetens- och rådgivningsaktör, säger Vd Anders Carlson.

Newton grundades 1993 och bedriver yrkeshögskole-, diplom- och företagsanpassade utbildningar i Stockholm, Göteborg och Malmö.