Forum för utställare

Next Level Craft - Årets utställning 2018

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2019 16:18 CEST

Idag på Riksförbundet Sveriges Museers vårmöte Östersund har föreningen Forum för utställare för elfte året i rad delat ut priset Årets utställning. Priset ges till den utställning som under föregående år bäst har bidragit till att utveckla utställningsmediet i Sverige. Vinnaren av priset Årets utställning 2018 är: Next Level Craft- en nymodig slöjdutställning i gränslandet mellan fantasi och verklighet producerad av Textilmuseet i Borås.

Juryns motivering:

När du träder in i denna magiska värld möter du en procession av mystiska sagoväsen. I detta fantasifulla multikonstverk där ljud och ljus skapar ett fiktivt dygn kittlas alla dina sinnen. På ett innovativt sätt visas nyskapande slöjd i form av konstnärliga gestalter. Genom en tvärdisciplinär metod har kreatörerna till de specialgjorda verken under ledning av konstnären Aia Jüdes skapat en inspirerande utställning för kommande generationer.

En jury utsedd av Forum för utställare har bland tre finalister röstat fram Next Level Crafttill Årets utställning 2018. Övriga två finalister kom på en delad andraplats. Under hösten utlyste Forum för utställare förslag till Årets utställning 2018. Vi fick in 26 förslag och styrelsen tog i ett juryförfarande fram tre finalister:

Next Level Craft, Textilmuseet, Borås

Decode the Code, Visualiseringscenter C, Norrköping

Play Beyond Play, Tekniska museet , Stockholm

Utställningarna har valts utifrån bästa utveckling av utställningsmediet med fokus på

berättelse/dramaturgi, gestaltning, publikvänlighet och metod. Priset består förutom

ära och diplom i en fin vandringsplakett att stoltsera med på Textilmuseet under 2019.

Läs mer om priset på: www.forumforutstallare.se

Läs mer om Textilmuseet på www.textilmuseet.se

Kontakt:

Forum för utställare, Carina Karonen, ordförande,

telefon: 0455-35 93 77

carina.karonen@maritima.se

Forum för utställare är en förening och ett nätverk för personer som vill utveckla utställningsmediet. Vi som är medlemmar jobbar som producenter, tekniker, scenografer, skribenter, ljussättare, intendenter och formgivare, en del på museer, andra på företag eller andra organisationer. Vi utser varje år Årets utställning, arrangerar studiebesök och resor för medlemmarna och olika arrangemang där vi diskuterar utställningsmediet.
www.forumforutstallare.se