LEAP

Nextjet räddar trafiken från Gällivare

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2016 13:41 CEST

Det blir inget trafikuppehåll på sträckan Gällivare – Arlanda. Det står klart sedan Nextjet idag beslutat att fortsätta med trafiken till den 18 december då en ny upphandling ska vara klar.

- Det är mycket beklagligt att situation uppstått från början. Vi har idag fattat ett beslut att flyga fram till den 18 december trots att vi inte får något stöd. Vi vill helt enkelt inte ställa Gällivare utan en förbindelse till Arlanda. Det skulle vara allt för skadligt för såväl näringsliv som för linjens framtid säger Magnus Ivarsson, VD Nextjet.

Nextjet sade upp den kommersiella anmälan på sträckan Gällivare – Arlanda sedan AG Travel begärt sig själva i konkurs tidigare i höstas. AG Travel är det bolag som från början velat driva trafiken på kommersiella grunder och därmed burit det ekonomiska ansvaret för sträckan. Nextjet har i egenskap av flygbolag uppdragits av AG Travel att flyga och sälja biljetter. Nextjet har därmed varit avtalspart mot Trafikverket.

I samband med att AG Travel försattes i konkurs så lämnade Nextjet tillbaka sin kommersiella anmälan till Trafikverket. Nextjet bedömde då att Trafikverket skulle hinna genomföra en ny upphandling med trafikstart den 1 november. Därför aviserade Nextjet i samband med tillbakadragandet av den kommersiella anmälan att slutdatum för trafiken skulle vara den 31 oktober.

Sedan förra veckan har Nextjet sökt finna en lösning med stöd från Gällivare Flygplats och kommunen men tyvärr inte kommit i mål. Stödet Nextjet velat ha är en rabatt på de avgifter som är förknippade med varje avgång och ankomst, en intäkt för flygplatsen som ändå skulle utebli om trafiken ställdes in. Trots detta har Nextjet beslutat att, utan hjälp från kommunen, fortsätta trafiken fram till den 18 december då det bedöms som oerhört skadligt för näringslivet och Gällivare i stort att stå utan trafik.

- Det känns skönt att vi kommit till beslut och jag hoppas att våra kunder känner att vi tar ansvar för regionen. Min förhoppning är att näringsliv och privatpersoner nu verkligen har Gällivare flygplats som första alternativ för sina resor säger Henning Lindberg, försäljningschef Nextjet.

Linjen kommer att trafikeras via Arvidsjaur som tidigare. För tidtabell se bifogad PDF.

Nextjet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-lease och flygfrakt. I reguljärtrafiken ingår både inrikes-och utrikesdestinationer. Stockholm Arlanda är vårt viktigaste nav och där är Nextjet det tredje största flygbolaget räknat i antal flighter per dag. 250 medarbetare betjänar 17 destinationer med 16 flygplan. Våra samarbetsavtal med SAS, KLM, Air France, Wideroe och Finnair möjliggör vidareresor från Stockholm till destinationer i, och utanför, Europa.