BXO Solutions AB

NFC-tekniken revolutionerar trygghetslarmsbranschen

Pressmeddelande  •  2011-10-04 11:15 CEST

BXO Solutions har tagit fram en lösning för mobil larmhantering som utnyttjar NFC-teknik för kvalitetssäkring av åtgärder. Lösningen, som demonstrerades live under Socialchefsdagarna i Gävle, höjer vårdkvaliteten genom bättre uppföljning och bättre stöd för tyst vårdmiljö.

BXOs nya lösning kapar inte bara installationskostnaden, utan ger även en trevligare boendemiljö på äldreboenden och en säkrare hantering av larmen.

“När vi utvecklade vårt koncept för tyst vårdmiljlö tog vi bort korridordisplayerna för att tvätta bort institutionsstämpeln och ge de äldre en mer hemlik boendemiljö. Nu tar vi det ett steg längre och kastar ut lägenhetsapparaterna också”, säger Bengt Strömberg, marknadsansvarig på BXO.

Bildtext: Med BXOs lösning för mobil larmhantering i Android-telefoner ser man alla aktiva larm i en överskådlig lista. Genom NFC-tekniken får man ett kvitto på att larmen har besvarats.

[Högupplöst bild: http://www.bxo.se/images/android_med_nfc.jpg ]

I traditionella trygghetslarmsystem återställs larmet på en grön tryckknapp i den boendes lägenhet. Det gör att man vet att personalen har varit in till den boende efter att denne har larmat, och man kan se det som ett kvitto på att larmet har tagits om hand.

Men vad händer om den boende istället är i den gemensamma matsalen och äter lunch? Med ett traditionellt system så får personalen gå bort till lägenheten och trycka bort larmet. Föreställ dig nu personalens frustration när den boende, som så klart undrar varför de springer iväg istället för att hjälpa till, larmar igen.

Med NFC-tekniken får personalen larmet i sin mobiltelefon och återställer larmet genom att låta telefonen nudda brukarens larmknapp. Telefonen känner automatiskt av närheten till larmknappen och rapporterar tillbaka till larmsystemets LAS-server att personalen är framme vid den boende för att hjälpa.

Nu behövs det inte längre någon grön närvaroknapp inne hos den boende, och det behövs inte heller någon kabeldragning eller något omfattande installationsarbete som stör verksamheten. En liten NFC-tagg i form av en etikett klistras enkelt upp på de ställen man vill ha möjlighet att närvaromarkera sig, utöver brukarens larmknapp.

Bildtext: En liten etikett med klister på baksidan och elektronik inuti ersätter gamla rumsapparater med kablar.

För mer information:

BXO Solutions AB
Bengt Strömberg
info (a) bxo.se
www.bxo.se

BXO Solutions AB är marknadsledande inom säker mobil larmhantering i realtid. Våra lösningar finns på allt ifrån små gruppboenden inom vård och omsorg, med ett enkelt larmbehov, till stora industrilösningar där OPC och RFID är en del av det som skall integreras. Vi presenterade världens första system för mobil larmhantering redan 2006, och sedan dess har många upptäckt fördelarna.
BXO utvecklar och bygger larmhanteringslösningar för maximal tillgänglighet och driftsäkerhet med olika mobiloperatörer som samarbetspartners och kravställare. Det handlar inte bara om att distribuera larm till mobiler utan även få in dubbelriktad övervakning av olika enheter. Säkerhetsbranschen har tidigare ställt sådana krav på säkra larmöverföringar för högsäkerhetsanläggningar, som exempelvis banker, som vi idag erbjuder alla våra kunder.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom