Paydrive AB

NFT Ventures investerar i Paydrive

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2016 14:40 CET

NFT Ventures ger tyngd åt Paydrives lansering och gör sin första investering inom InsurTech

Paydrive är en utmanare inom bilförsäkring och erbjuder Sveriges enda riktiga betala-som- du-kör bilförsäkring. Bolaget är ett av de ledande i den nya sektorn InsurTech.

NFT Ventures, med bland annat Bonnier News som samarbetspartner, är Sveriges ledande riskkapitalaktör inom den pågående FinTech-revolutionen. Med investeringen i Paydrive har NFT Ventures gjort sin första investering inom InsurTech.

Den svenska bilförsäkringsmarknaden värderas idag till 27 miljarder kronor. I ett globalt perspektiv sticker den ut genom sin lönsamhet. Fyra stora aktörer dominerar, men med hjälp av telematik, tekniken som möjliggör betala-som-du-kör, kan Paydrive nu utmana dessa drakar. Tekniken har funnits globalt i tio år men inte kommit till Sverige, och nu står marknaden inför sitt genombrott. Ett exempel på en lyckad implementering har skett i Storbritannien som haft det en längre tid. Där har antalet bilförsäkringar med telematik ökat med 40 procent från 320000 till 455000 under 2015.

- Paydrive bryter in på den svenska marknaden med innovation och förnuft. Men försäkring är också en fråga om förtroende. Därför känns det klockrent att vi får möjlighet att påbörja vårt varumärkesbyggande på ett kostnadseffektivt sätt i några av Sveriges mest respekterade medier, säger Andreas Broström, Paydrives VD och grundare.

Paydrives nyskapande bilförsäkring lanserades i mars 2016 och har sedan dess utmanat försäkringsjättarna. En längre varumärkeskampanj kommer att påbörjas i slutet av året till följd av bolagets senaste kapitaltillskott från NFT.

- Vi tyckte att Paydrives affärsmodell och koncept stämde väl överens vad vi letar efter hos en startup och det är naturligt steg för NFT att därmed göra sin första investering inom InsurTech som är ett intressant delsegment inom FinTech, säger Pär Rosvall, investeringsansvarig på NFT Ventures.

För ytterligare information, kontakta:

Paydrive AB

Andreas Broström
Mobil: +46 – 072 94 48
Email: andreas.brostrom@paydrive.se

www.paydrive.se

NFT Ventures AB

Marie Tjeder, PR & Communication Mobil: +46 -706 796 013
Email: marie.tjeder@nftventures.com www.nftventures.com

Paydrive är en svensk försäkringsförmedlare registrerad hos Finansinspektionen, med särskilt godkännande från Datainspektionen för telematikförsäkring. I mars 2016 var bolaget först i Sverige med att erbjuda verklig betala som du kör försäkring. Paydrive ansvarar för all kundkontakt inklusive skadereglering av Paydrives bilförsäkring. Bolaget startades under år 2013 och är ett av Nordens ledande företag inom bilförsäkring som bygger på den nya tekniken i Bilboxen som allmänt går under benämningen telematik. Gjensidige är exklusiv försäkringsgivare för Paydrives bilförsäkring i Sverige. Paydrive samarbetar också med Ålands Ömsesidiga Försäkringsbolag inom försäkringstelematik. Ålands Ömsesidiga som grundades år 1866 är även delägare i bolaget. I ett exklusivt samarbete kring hastighetsesefterlevnad med trafiksäkerhetsorganisationen NTF jobbar Paydrive för ökad trafiksäkerhet och ansvarfullt körning. Därigenom får Paydrive tillgång till den senaste trafikforskningen och delar samtidigt anonymiserad kördata med forskarvärlden.