NGS Next Generation Systems Sweden AB

NGS dotterbolag, UniMed Care, tecknar avtal med Frigoscandia om sjukanmälan

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2003 09:47 CET

UniMed Care AB, som ingår i NGS har tecknat ett samarbetsavtal med Frigoscandia om att överta sjukanmälan för Frigoscandias 450 anställda.

UniMed Cares affärsidé är att vara en resurs åt företag för hantering av sjukanmälan. Med sjukvårdsutbildad personal skall UniMed Care ta emot sjukanmälan och ge råd och anvisningar till den sjukanmälde. Genom att sätta in behandling redan första dagen skall UniMed Care verka för att personalen blir friskare och kan återgå till arbetet fortare.

Frigoscandia Distribution satsar på arbetsmiljö och hälsa bla genom ett projekt som drivs i samarbete med AFA och Karolinska Institutet. Sjukanmälan genom UniMed Care är en del i projektet, men också ett led i att värna om personalen och få ned sjukfrånvaron, säger VD Lars-Göran Adgård på Frigoscandia Distribution.

I massmedia har uppmärksamheten på sjukfrånvaro varit stor den senaste tiden och då främst på korttidsfrånvaro. Försäkringskassan har haft stora reklamkampanjer och informerat om vikten av att hålla kontakt med sin personal och att redan första dagen sätta in behandling.

Denna kampanj är i enlighet med vad UniMed Care gör och visar att det finns ett stort behov och framför allt mycket pengar att spara, säger Bertil Haglund, VD för NGS.

-Kostnaden för sjukfrånvaro ökar, både kort och lång sjukfrånvaro. I många företag saknas en handlingsplan för att fånga upp tidiga sjukdomsbilder. Med hjälp av våra sjuksköterskor kan företag tidigt fånga upp sjukdomsbilder och se mönster som annars lätt kan förbises. Detta leder till att långvarig sjukskrivning kan undvikas, vilket gynnar både företag och samhälle. De anställda får tillgång till rådgivning och en trygg partner att vända sig till samtidigt som företagen får en avlastning och hjälp med att sänka frånvaron, säger Helén Marston ansvarig för UniMed Care.

Om NGS Group
NGS Group innehåller tre affärsområde. Call X Marketing, ett telemarketingbolag inom läkemedelssektorn. Portalen Affärsadministration, ett bolag med fokus på ekonomitjänster. UniMed Care, erbjuder tjänster för korttidssjukfrånvaro och rehabilitering.

NGS noteras på NGM-listan.

För ytterligare information, kontakta:
Bertil Haglund, VD NGS Next Generation Systems Sweden AB, på 08-503 103 95 eller bertil.haglund@nextgensystems.com (alt. Info@nextgensystems.com)

För mer information om NGS, se www.nextgensystems.com