NICE ENTERTAINMENT

NICE DRAMA KÖPER KRISTINA OHLSSON FILMRÄTTIGHETER

Pressmeddelande  •  2012-04-23 14:30 CEST

Stockholm, 23 april 2012.

NICE Drama har köpt filmrättigheterna till Kristina Ohlssons bästsäljande böcker ”Askungar”, ”Tusenskönor” och ”Änglavakter” i serien om Fredrika Bergman och hennes kollegor på Rikskriminalpolisen.

- Kristinas Ohlssons böcker är oerhört starka rättigheter och vi är glada över förtroendet från Kristina. Hon har skrivit tre fantastiska böcker om utredaren Fredrika Bergman, med komplexa och trovärdiga karaktärer, och med huvudstaden som betydelsefull fond. Det är en typ av realistisk crime som vi inte har sett tidigare och det internationella intresset är stort. Preliminärt tänker vi oss en trilogi med tre TV-filmer – möjligtvis blir den första filmen en biofilm, säger Patrick Nebout, VD på NICE Drama.

- Det ska bli otroligt spännande att se böckerna om Fredrika Bergman omvandlas till film. Jag inspireras i lika stor utsträckning av filmer som av böcker i mitt skrivande och längtar efter att få se mina karaktärer få liv framför kameran, säger Kristina Ohlsson.

Inspelningen är planerad till 2013-2014.

Ohlsson är representerad av Leyla Belle Drake på Salomonsson Agency.

KRISTINA OHLSSON, född 1979, författare och tills nygligen counter-terrorism officer på OSSE, världens största regionala säkerhetsorganisation, har på kort tid blivit en av Sveriges mest älskade deckarförfattare. ”Änglavakter” är just nu Sveriges mest sålda pocketbok medan ”Askungar” och ”Tusenskönor” återfinns på topplistorna. Kristina Ohlsson är utgiven i 23 länder.

NICE DRAMA, en del av Nice Entertainment Group, producerar bl.a. Felix Herngrens filmatisering av Jonas Jonassons succébok ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” och långfilmen ”Tordyveln flyger i Skymningen”, efter Kay Pollak och Maria Gripes radioföljetång och bok.

För mer information, kontakta;

Patrick Nebout