Nigabs pressrum

Nigab lanserar en mäktig Bordeaux från damernas slott

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2014 16:48 CEST

Bordeaux är en hamnstad i sydvästra Frankrike som sedan 1700-talet fått ge namn åt världens bästa viner. Ingen vinintresserad kommer förbi Bordeaux. Har man en gång upptäckt regionens skatter är det svårt att komma därifrån. Bordeaux är vinvärldens epicentrum, det råder det inte minsta tvekan om. Nu lanserar Nigab ett nytt storslaget Bordeauxvin Château Ducluzeau 2010

Samtidigt som Bordeaux är det mest aktade vindistriktet i världen är det också ett av de svåraste att förstå. Vingårdar som ligger några meter från varandra kan leverera de mest skiftande viner trots att druvor och geologi är i princip densamma. Man brukar tala om Bordeaux-magi.

Château Ducluzeau är ett av många ryktbara vinslott i området. På slottets ägor har man odlat vin sedan 1700-talet. Château Ducluzeau brukar beskrivas som ett kvinnligt vin, vilket är en lätt haltande beskrivning som grundar sig på att egendomen ärvts från mor till dotter i tre generationer. Château Ducluzeau görs av 70 procent merlot, som ger en mjuk och elegant smak och 30 procent av den kraftfulla och smakrika cabernet sauvignon.

Smakprofil
Årgång 2010 från Château Ducluzeau är djupt purpurrött i färgen. Doften är mycket generös med aromer av plommon, svarta vinbär och ceder. Smaken är elegant med inslag av svarta vinbär, björnbär och mogna körsbär. Det är ett förträffligt stiltypiskt vin från Bordeaux som står upp mot bättre rosastekt kött, smakrika ostar och lamm.

Nr 9511901 Château Ducluzeau Listrac-Medoc 2010 - 179 kr
Lansering 3 oktober 2014
Kvantitet 2 400 st

Kort om Château Ducluzeau
Château Ducluzeau ligger i appelationen Listrac-Medoc och har sina vingårdar på en platå i själva byn Listrac 400 meter ovanför havsytan. Jordmånen är tämligen lerhaltig, stenig med högt inslag av kalk och kisel. Själva egendomen har sina rötter i 1600-talet. 1870 sålde dåvarande ägaren Mr Ducluzeau slottet till en vinodlare från Moulis, som sedermera gifte sig med mademoiselle Hugon de Listrac som inledde en kvinnlig successionsordning som skulle vara obruten i mer än 100 år. Sedan 1932 har Château Ducluzeau listats som crus bourgeois i Medoc. I dag sköts Château Ducluzeau av familjen Borie och ägs av aktade producenten Ducru Beaucaillou.

• På ägorna som omfattar 13 ha växer cirka 130 000 vinstockar, hälften merlot och hälften cabernet sauvignon.
• Genomsnittsåldern på stockarna är 45 år
• Vingården drivs traditionellt, rankorna binds enligt Guyot-metoden, beskärs och gallras i juli för att gynna mognad och koncentration. Druvorna skördas för hand
• Druvorna jäses vid låga temperaturer och får genomgå malolaktisk jäsning.
• Vinet lagras i 225-liters ekfat, varav 20 procent av ny fransk ek.

Heléne Hjort
PR-Vin
helene@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 32 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.