Nigabs pressrum

Nigab lanserar Evidence – när Bordeaux möter Rhône

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2014 15:10 CEST

Den 19 september lanserar Nigab ett nytt vin från den franska vinindustrins ”first young lady” Caroline Frey. Evidence par Caroline är en unik blandning från två av Frankrikes bättre vingårdar. Det är samtidigt en replika på viner från förr och ett bevis på att det går att presentera nya vinstilar i världsklass.

Caroline Frey har jämförts med många av vinvärldens stora kvinnor. Hon är bokstavligen född i ett vinfat och har utbildat sig till oenolog vid universitetet i Bordeaux. Tillsammans med sin familj äger hon det berömda Champagne-huset Billecart-Salmon, superproducenten Paul Jaboulet i Rhônedalen och tredjecru-slottet La Lagune i Bordeaux.

Evidence par Caroline är en mycket ovanlig blandning av viner från två av Frankrikes mest premierade vingårdar. Det är Paul Jaboulets vingård Domaine de Thalabert från Crozes Hermitage i Rhônedalen som brukar räknas som en av de förnämsta och La Lagune i Bordeuax, ett tredjecru-slott som ägs av familjen Frey. Det är mycket ovanligt att viner från olika områden blandas med varandra. Blandning omöjliggör AOC-märkning vilket i praktiken reducerar vinet till ett franskt lantvin av okänt ursprung. Under århundradena före klassificeringen blandades ofta Bordeauxviner med syrahdruvan för att få mer färg och fyllighet. Det är detta Caroline Frey velat uppnå genom att ställa vinlagarna på ända och presentera Evidence par Caroline. Förfarandet sägs ha varit utbrett i hemlighet bland vinbönderna i Bordeaux ända in i modern tid.

Syrah-druvorna från Crozes Hermitage och cabernet sauvignon från La Lagune har vinifierats vid respektive egendom där det lagrats på ekfat under 12 månader. Sedan har vinet från Bordeaux transporterats till Rhône där vinerna blandats med varandra och lagrats ytterligare 18 månader på bland annat ny fransk ek.

Evidence par Caroline är ett mycket välbalanserat vin som imponerat stort på franska sommelierer och vinexpertis. Det har en sammetsröd djup färg. Doften är generöst fruktigt och tydlig ton av ek som även ger inslag av finstämd vanilj och en kryddighet som accent. Där finns även blåbär, svarta vinbär och körsbär. Smaken är fyllig och mycket fruktig med smak av mörka bär och mild vanilj, inslag av lakrits, kanel och mynta. Evidence passar till kraftigare kötträtter och balanserar både kryddighet och sötma. Utmärkt till smakrika köttgrytor, långkok, lamm och franska hårdostar.

Nr 9235601 Evidence par Caroline 199 kr
Lansering 2014-09-19

Kort om producenten
Familjen Frey äger en rad betydande vingårdar i Champagne, Bordeaux och Rhônedalen. Familjen har drivits av ett stort vinintresse och har förvärvat egendomar med särskilt gott renommé. Domaine Paul Jaboulet har anor ända tillbaka till Napoleontiden och räknas numera till en av världens främsta. La Lagune ligger i Haut-Médoc i hjärtat av Bordeaux. Egendomen klassificerades 1855 som ett av 14 tredjecru-slott i Bordeaux. Ansvarig för verksamheten är Caroline Frey som utbildat sig till oenolog vid anrika Bordeaux University.

- Evidence blandas 50/50 av syrahvin från Rhône och cabernet sauvignon från Bordeaux
- Druvorna har inte jäst tillsammans utan blandas efter vinifieringen
- Bordeauxvinet kommer från druvor som vanligtvis används till Le Lagunes prestigevin Le Moulin
- Den svenska upplagan är begränsad till 480 flaskor
- Att blanda regionöverskridande viner är ovanligt eftersom det omöjliggör AOC-klassifikation

Heléne Hjort
PR-Vin
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 32 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.