Nigabs pressrum

Nigab lanserar höjdarvin från Bodegas Salentein

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 15:12 CEST

Inte någon annanstans odlas vin så högt över havet som i Argentina. Bodegas Salentein ligger där vinodling knappast är möjlig, där frost och kyla, hetta och torka samt magra, steniga bergsjordar ständigt plågar allt som växer. Långt upp i Anderna gör Bodegas Salentein några av världens bästa röda viner. I serien Singel Vineyards kommer nu Plot 21 – ett höjdarvin både bokstavligt och bildligt talat.

Argentina är det bästa som hänt vinvärlden sedan korkskruven. Landet var länge synonymt med mediokert rödtjut. Militärdiktatur, fattigdom och ett ineffektivt jordbruk hade förlamat folket och isolerat nationen. När Argentina demokratiserades i mitten av 1980-talet tvingades vinindustrin in i ett stålbad. Internationellt kapital, effektivisering och know how förändrade allt. Ur det blaskiga lantvinet växte ett helt nytt, eldigt och förföriskt vin, lika sensuellt som en smäktande tango.  I dag räknas Argentina till ett av de allra främsta vinländerna och många menar att malbec-druvorna som växer högt upp utmed Andernas bergssluttningar ger viner som är oöverträffade.

Bodegas Salentein räknas till en av Argentinas absolut främsta producenter. Det unga företaget skördar utmärkelser och medaljer över hela världen och recensenterna är hänförda. Salenteins prestigeserie med de allra bästa vinerna är Single Vineyard. Dessa viner kommer från en enda odlingslott (plot) och buteljeras i starkt begränsade kvantiteter. De mest förnämliga skördarna anses Plot 21 leverera. Det är därifrån Salentein Plot 21 Malbec 2011 kommer.

Plot 21 ligger i La Pampa Estate på 1 300 meters höjd över havet. Malbec-druvorna ger ett intensivt och smakrikt vin med en stramhet och elegans som är kännetecknande för de argentinska höghöjdsvinerna. Doften är generös och fruktig med svarta vinbär och lakrits och som framträdande inslag. Smaken är koncentrerad med smak av plommon, körsbär och torkad frukt med inslag av vanilj och ceder. I eftersmaken kommer en klingande lång ton av tobak och choklad . Plot 21 är utmärkt till grillat lamm, oxkött och smakrika rätter. Det är också ett förstklassigt ostvin. Det kan drickas nu, men klarar lagring under många år.

Nr 99322 Salentein Plot 21 Malbec 2011 - 239 kr
Lansering 3 oktober 2014
Kvantitet 360 flaskor

Kort om Bodegas Salentein
Salentein grundades som många andra argentinska vinföretag för cirka 20 år sedan i Uco Valley söder om den argentinska vinindustrins knutpunkt Mendoza. Odlingarna ligger utmed Andernas östra sluttningar på höjder upp till över 1 600 m.ö.h. Platsen har en tradition av vinodling sedan 1600-talet då spanska jesuiter bosatte sig i området. Salentein är en privatägd bodega. Odlingen sker på drygt 5 000 tunnland, varav en fjärdedel ligger inom ett naturreservat. På bodegan finns också ett konst- och kulturcenter, ett toppmodernt vineri och en retreat. Till största delen odlas den argentinska nationaldruvan malbec, men även druvor som merlot, cabernet sauvignon och pinot noir . Vitvinsdruvor odlas i mindre omfattning, i huvudsak chardonnay.

– Vingårdarna konstbevattnas med smältvatten från Andernas glaciärer, samma vatten säljs som mineralvatten över hela Argentina
– Vattnet har ett lågt pH-värde vilket utvecklar viner med hög syra
– Odlingarna ligger i vad som brukar beskrivas som Mendozaregionens high desert area
– De allra främsta vinmakarna i världen brukar besöka Salentein för att studera höghöjdsvinerna
– Jordmånen hos Salentein är mycket stenig vilket ger en perfekt dränering

Heléne Hjort
PR-Vin
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 33 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.