Nigabs pressrum

Nigab lanserar ny typ av rom från världens äldsta romdestilleri

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2015 13:58 CET

I över 300 år har Mount Gay på Barbados tillverkat rom. ”The mother of all rhums” är i dag ett av världens mest kända rommärken. Nu släpper det berömda destilleriet en innovation, en dubbeldestillerad karibisk rom med en nyskapande dubbellagring: Mount Gay Black Barrel.

Barbados har en särställning i romvärlden. Det var hit till den östligaste av de karibiska öarna som de första handelsskeppen från Europa anlände. Sjömännen kom i kontakt med den lokala drycken ”kill-devil”, som var invånarnas namn på den rom som såldes på barerna i Bridgetown. Den starka drycken gav sjöfararna ett efterlängtat rus efter månader, kanske år till havs. Inför återfärden lastades, flaskor, fat, lerkrus ombord i stora mängder och den karibiska sockerrörsspriten kom till Europa. Rom från Barbados och Mount Gay säljs i dag i över hela världen och destilleriet räknas till ett av de allra främsta.
Black Barrel är en ovanlig rom. Den är destillerad i små batcher, dubbla gånger i traditionella Potstill-pannor. I princip samma typ av destillationsteknik som används inom whiskyindustrin när man gör den exklusivare singelmaltwhiskyn. Efter andra destillationen lagras romen under åtskilliga år på bourbonfat innan den får en extra lagringsomgång på mycket hårt kolade amerikanska ekfat. Hårt kolade fat, ”black barrels” är ovanliga i romvärlden, vissa fat har kolats så länge att de fått så kallat ”alligator skin” (den hårdaste graden av kolning). Det tjocka kolskiktet fungerar som ett barriärfilter som tar bort orenheter och oönskade ämnen ur spriten och bidrar därigenom till en renare, mjukare och ännu mer sofistikerad rom.

Smakprofil:
Mount Gay Black Barrel är en mycket mjuk och finstämd rom med fruktig och söt karaktär. I doften finns mogna päron, persikor och en torr nötighet. Smaken är elegant, muscovadosocker, söt ananas, vanilj och tropisk frukt. Där finns också en lätt kryddig örtighet i en klassisk romsötma med en lång russinton i avslutningen. Den milda, men ändå kraftfulla smaken gör denna högklassiga och traditionellt destillerade rom till en behaglig upplevelse oavsett om man väljer att dricka den solitärt, till en söt dessert eller till kaffet. Det är också en rom som passar utmärkt för traditionella romdrinkar.

Nr 87009: Mount Gay, Black Barrel: 70 cl, 43 %: 359 kr

Kort om Mount Gay
Ingen vet egentligen när man började destillera rom vid Mount Gay. Äldsta uppgifterna om tillverkning går tillbaka till 1703. Mount Gay har fått sitt namn efter Sir John Gay Alleyne som var talesman för plantageägarna och en betydelsefull person i kampen mot slaveriet. Han upprättade också handelsförbindelser med Europa och gjorde betydande insatser för utbildningen på ön. Mot slutet av 1700-talet fick han uppdrag att ta hand om destilleriet som vid hans död 1801 fick hans namn. Tack vare Barbados historiska koppling till sjöfarare och segling har Mount Gay kommit att starkt förknippas med seglingssporten. I dag sponsrar Mount Gay ett hundratal regattor över hela världen och det finns knappt en hamnbar där denna saltstänkta Atlantrom inte serveras. Sedan några år tillbaka ägs Mount Gay av franska Rémy Cointreau Group.

– Mount Gay anses vara världens äldsta romdestilleri
– Mount Gay hette ursprungligen Mount Gilboa Plantation
– Destilleriet är beläget på den norra delen av ön, där de främsta sockerrörsplantagerna ligger
– Alla ekfat rostas eller kolas vid tillverkningen, det sker för att stavarna ska kunna böjas eller för att ”liva upp” begagnade fat
– Black Barrel görs traditionsenligt och hantverksmässigt i ovanligt små batcher
– Black Barrel är dubbellagrad på två ektyper, vilket är ovanligt i romvärlden och medför en unik smak och stil

För mer information:

Kiana Enssi
Brand Manager
kiana@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 32 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.