Svenska Orienteringsförbundet

Niggli säkrade världscupsegern

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2005 16:31 CEST

Schweiziskan Simone Niggli säkrade totalsegern i världscupen på onsdagen i Italien, trots att en deltävling återstår (långdistans på torsdagen). Niggli vann sprinten i den lilla byn Cervara. Junioren Helena Jansson blev bästa svenska med en tiondeplats.

Efter tisdagens sprintkval, där Emma Engstrand och Helena Jansson vann sina kvalheat och svenskorna i övrigt impionerade stort, fanns det stora förhoppningar inför sprintfinalen i Cervara. Men i den lilla byn med cirka 500 invånare, belägen ett par mil öster om Rom, hade svenskorna mycket svårt att hitta rätta vägen.
Visserligen ledde Emma Engstrand tävlingen halvvägs, men sedan kom ett stort misstag och hiss ner i resultatlistan. Istället blev det Helena Jansson, 20-åringen från IF Hagen i Skövde, som lyckades bäst med en tiondeplats, slagen med 1.38 av suveräna Simone Niggli.
Niggli vann sprinten före sin landsmaninna (och klubbkompis i Ulricehamns OK!) Martina Fritschy. Segermarginalen var fyra sekunder. I och med segern säkrade Niggli totalsegern i världscupen där hon nu har ointagliga 340 poäng inför sista deltävlingen, en långdistans som avgörs under torsdagen.

Cervara, en by som ligger på en brant sluttning, bjöd på extrema förhållanden. Starten var belägen på 1150 meters höjd över havet, målet på 900 meters höjd, och ändå hade löparna en stigning på 120 meter. Tävlingsområdet utgjordes av tvärbranta gränder i den lilla byn, och lagom till starten kom regnet som sedan bara tilltog och gjorde gatorna hala.

Resultat, sprint, världscupdeltävling 8 (av nio) i Cervara, Italien
Damer: 1) Simone Niggli, Schweiz, 15.48, 2) Martina Fritschy, do, 15.52, 3) Helen Winskill, Storbritannien, 16.17.
Sv plac: 10) Helena Jansson, 17.26, 12) Hanna Palm, 17.53, 19) Anna Mårsell, 19.23, 20) Emma Engstrand, 19.30, 26) Annika Billstam, 19.57, 31) Lena Eliasson, 21.10.