Impact Hub Stockholm

Night of Impact - Ny eventserie som framhäver sociala entreprenörer i Sverige!

Pressmeddelande   •   Mar 25, 2014 16:36 CET

Härmed vill vi bjuda in er till nästa Night of Impact event Torsdag 27 mars 18.30.

Night of Impact är en nya eventserie skapad av Impact Hub Stockholm vars fokus är att framhäva framgångsrika sociala entreprenörer i Sverige.

Kvällen börjar med att de båda entreprenörerna i en avslappnad atmosfär berättar sin egna personliga berättelse för publiken. Därefter delar entreprenörerna två av sina nuvarande utmaningar med deltagarna. Under 60 minuter arbetar deltagarna med att finna lösningar åt entreprenörerna. Kvällen avslutas med att deltagarna pitchar sina idéer och lösningar till entreprenörerna.

Entreprenörerna vi har valt till det här tillfället är Ida Östensson, grundare för jämställdhetsorganisationen Crossing Boarder och aktuell med kampanjerna #FATTA och #FATTAMAN. Ida har den senaste tiden varit med i många TV debatter och skapar nu historia då Crossing Boarder och ett antal andra organisationer ändrar lagar och driver på för att få igenom en ny samtyckeslag.

Den andra entreprenören är Karl Lindqvist grundare för stiftelsen Polstjärna. Karl som tidigare har en bakgrund på Nordea fick sitt uppvaknande då hans ena barn föddes. Han kände att det var dags att göra någonting, att agera. Sedan dess har Karl med sin stiftelse Polstjärna finansierat 38 projekt för barn och ungdomar runt om i Sverige.

Att människor väljer att skapa historia och förändring genom att agera socialt blir idag allt mer aktuellt och något som samhället är i stort behov av. Vi drog igång Night of Impact serien i Oktober för att lyfta fram dessa eldsjälar, och har redan fått höra och bidra till 6 inspirerande entreprenörer.

Nu bjuder vi in dig att lyssna, dela och bidra med hjälp av din kompetens för att lösa Idas och Karls utmaningar. Vi tror att du inom din bransch kan bidra mycket till att utveckla lösningar på deras utmaningar.

En av Idas utmaningar är "Hur skapar man FATTA MAN kampanjen" och gör den attraktiv och tilltalande så att män vill vara med i den istället för att ta avstånd ifrån den?". Det är en svår utmaning, men nu vill vi gärna ha din hjälp för att finna lösningar. Den 27 mars är du hjärtligt välkommen till oss på Impact Hub Stockholm.

Var: Impact Hub Stockholm, Riddargatan 17D, 3tr (dörren längst in på gården till höger)

Tid: 18.30-21.00

Datum: 27 Mars

Tilltugg: Snacks bjuder vi på under kvällen tillsammans med en härlig wrap. Dryck finns, och vi tar gärna emot donationer för förtäringen.

Impact Hub är ett globalt nätverk med över 7000 medlemmar i nästan 40 städer över alla kontinenter. Verksamheten har expanderat från en enda Hub i London 2005 till att vara ett världsomspännande nätverk, som sträcker sig från Stockholm till Johannesburg, från Singapore till San Francisco.

Nätverket tillhandahåller resurser, vägledning och inspiration för entreprenörer att göra avtryck i samhället. Det är en samlingsplats för kreativa och engagerade individer som samverkar för ett gemensamt syfte; att skapa en bättre värld.

På Impact Hub Stockholm finns bland annat Stiftelsen Stella, Retoy, Future Perfect, British Council, MSI, mfl.

För mer information om Impact Hub och vad vi sysslar med besök gärna vår hemsida! http://stockholm.impacthub.net/