Universal Music Sweden

Nike & Röda Orkestern släpper studioalbum i november.

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 11:03 CEST

Nike Markelius, trumslagerska i bl a Tant Strul, är initiativtagare, producent och konstnärlig ledare för projektet "Nike & Röda Orkestern".

N&RO är en rockorkester som vuxit fram för att skapa vacker & kraftfull musik. Samarbetet med olika textförfattare är centralt och likaså själva idén om att ge plats åt olika människors syn och reaktion på vår samtid. Stora förändringar sker i världen och i Sverige och det finns ett behov att skildra tiden vi lever i ur olika perspektiv.

N&RO är alltså ett samarbetsprojekt mellan olika textförfattare och kompositör/musiker. Ett antal skönlitterära författare fick förfrågan att skriva varsin sångtext till projektet. En text som skildrar något, för författaren viktigt i vår samtid, i vårt Sverige ur ett existentiellt politiskt perspektiv.

Nike Markelius tonsatte sedan och sammanställde materialet till Röda Orkestern (som spelat live tillsammans sen 2010). Det innovativa och viktiga med att olika ämnen, olika stämmor, olika människor kommer till tals på det här sättet.

Skivan är inspelad i Benny Anderssons studio RMV, på Skeppsholmen i Stockholm.

Medverkande musiker i N&RO: Nike Markelius: sång o gitarr, Lotta Partapuoli: gitarr, Mia Kempff: bas,  Johannes Nordell: trummor.

På skivan medverkar även Fläskkvartetten på 4 låtar, Malena Jönsson - klaviaturer, Emil Jonason – klarinett,Lotta Nilsson, Karin Renberg o Maria Blom - körsång

Textförfattare: Carsten Palmaer, Amanda Ooms, Inger Edelfeldt, Katarina Mazetti, Mian Lodalen, Mimmi Malmer, Nils Claesson, Eva Fuchs, Nike Markelius.

Albumet ”Det står skrivet” släpps den 7 november 2012.