Symposion AB

Nikka From the Barrel – cask strength blend

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 12:13 CEST

Nikka From the Barrel är något så ovanligt som en blended whisky buteljerad vid fatstyrka. Den japanska whiskyscenen är fantastisk, kreativiteten flödar, alla möjliga format och whiskyidéer testas på en jättelik hemmamarknad. Scotch som firat triumfer de senaste 130 åren har inte kommit på tanken att släppa sina bästsäljare i ’cask strength’-utförande. Nikka From the Barrel är dessutom ingen nymodighet. Whiskyn lanserades i Japan i oktober 1985, innan Classic Malts med Lagavulin i spetsen ens existerade.

Nikkas Master Blender Emeritus Shigeo Sato minns diskussionerna:
– Vi tog fram whiskyn för kräsna aficionados i en tid när blended whisky var allt. Efter omfattande tester enades vi i blenderteamet om 90° proof, alltså 51,4%. Den fyrkantiga flaskan ska understryka kraften hos whiskyn. För mig personligen är From the Barrel själva essensen av Nikka.

Det handlar alltså om en nischwhisky för den kräsna publiken som på 1980-talet sökte sina kickar i exklusiva blends. Idag är det maltwhiskyn som driver intresset och det intressanta är att Nikka From the Barrel mer liknar en karaktärsfull singelmalt än en välpolerad blend. Systembolaget gör sin största satsning på japansk whisky någonsin och tar in 40 000 flaskor.

FAKTA: Nikka From the Barrel är en blended whisky från Japan som består av 40% maltwhisky och 60% grainwhisky. En batch blandas på 120 fat, mest 200-liters 1st fill barrels uppblandat med sherry butts och refill hogshead-fat. Whiskyn är 10-12 år och leder på Miyagikyo-maltwhisky från Sendai Distillery.
Lanserad i fasta sortimentet på Systembolaget. Pris 397 kr för 50 cl, nr 551.

Frågor om Nikka:
Valdemar Kuuttanen, tel 0708-201932
Symposion International
valdemar.kuuttanen@symposion.nu

Bilder:
Fler bilder fria för publicering i detta sammanhang finns på
www.mynewsdesk.com/se/search (sök på NIKKA under fliken Bilder)

Lästips:
Läs Henrik Aflodals artikel om Nikka på http://www.whiskyspot.com
-----------------------------------------------------------------------------------------

Symposion är ett Malmöbaserat familjeföretag med en uttalad strategisk ambition att förse dryckesintresserade svenskar med smakupplevelser i världsklass. Genom kunskap och engagemang utvecklar Symposion dryckesintresset och genom goda och långvariga relationer med noggrant utvalda producenter förses den svenska marknaden med produkter av yppersta kvalitet.

Symposion har länge och målmedvetet lagt grunden till godare dryckesvanor, till kunskap och det högt utvecklade och bitvis unika dryckesintresse som finns i vårt land. Inget annat företag är i närheten när det gäller utmärkelser och priser på internationella dryckesmässor. Oss veterligen kan inget annat företag i hela dryckesvärlden visa upp ett lika prestigefyllt prisskåp.

Vår filosofi baserar sig på de fem grundpelarna smak, passion, kvalitet, kunskap och sortiment.