Studieförbundet Vuxenskolan

Niklas Lundgren ny förbundschef på Studieförbundet Vuxenskolan

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 14:16 CET

Niklas Lundgren, Örebro, blir ny förbundschef på Studieförbundet Vuxenskolan (SV). Det beslutade SVs förbundsstyrelse på onsdagens möte. Niklas kommer närmast från en tjänst som personalchef på IKEA i Örebro men har ett förflutet på SVs förbundskansli som chef för organisationsutveckling.

-          Folkbildningen står inför stora och spännande utmaningar som också ställer nya krav på oss där vi måste vara beredda att tänka annorlunda. Vi behöver bli mer kundorienterade. Våga satsa på det som är framgångsrikt men också våga välja bort! SV kan och skall ta marknadsandelar, säger Niklas Lundgren.

-          SV sjösätter vid årsskiftet en ny organisation som utgår ifrån principen ETT SV. Det förutsätter att vi tillsammans bygger en organisation som är lyhörd, prestigelös, viljestark och resultatorienterad. Jag ser också framför mig att SV och folkbildningen tar en tydligare plats i den offentliga debatten. Vi skall inte vara ”välkammade” utan agera samhällskritiskt.

-          Ett exempel på detta handlar om folkbildningens ansvar för att ge ungdomar som är arbetslösa rätt att växa och bli en del av samhället. Med en ungdomsarbetslöshet på 20 procent är detta en prioriterad uppgift, säger Niklas Lundgren.

Niklas Lundgren kommer att tillträda sin tjänst efter årsskiftet.

-          Niklas Lundgrens bakgrund i folkbildningen och från näringslivet kombinerar det ledarskap SV behöver för att flytta fram folkbildningens positioner. Vi måste nå nya grupper och etablera oss i områden där vi idag inte är starka samtidigt som vi skall utveckla den breda verksamhet som vi varje dag bedriver runt om i Sverige. Niklas har den kompetens och det ledarskap som vi behöver för att nå dit, säger förbundsordförande Berit Danielsson i en kommentar till beslutet.

Niklas Lundgren är 38 år gammal, bor i Örebro, är gift med Kristin och har två barn.

Till SV kommer han närmast från en tjänst som personalchef på IKEA i Örebro. Innan dess var Niklas administrativ chef på Länsmusiken i Örebro och dessförinnan var han under perioden febr 2006 till juni 2008 anställd på SVs förbundskansli som chef för organisationsutveckling.

För ytterligare kontakt

Berit Danielsson, förbundsordförande Studieförbundet Vuxenskolan, 076 – 894 57 20

Niklas Lundgren, ny förbundschef i SV, 076-189 44 88

Anders Öhberg, presschef Studieförbundet Vuxenskolan, 070 – 626 38 88