Nikon Nordic AB

Nikonambassadören Mattias Klum uppmanar till miljöengagemang genom fotografering - besöker 17 platser i Sverigeturné med Expeditionsverige.se

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 13:30 CEST

Stockholm 20 april, 2009 - "Det är dags att sluta ta vår vackra svenska natur för givet! Genom att uppleva och dokumentera den med bild och ord sätts frågeställningar, tankar och idéer igång. Det vi fascineras av vill vi också bevara", säger fotografen och Nikonambassadören Mattias Klum.

Mattias Klum förknippas kanske mest med sitt arbete för National Geographic Magazine, internationella priser och foton på utrotningshotade apor i Borneo och färgglada djur i regnskogsmiljö. I projektet Expeditionsverige.se vänder han sig hemåt och har skapat grunderna för ett virtuellt Sverige. Med videobloggar och föreläsningar på 17 platser under 2009 vill Mattias inspirera besökarna att bli miljöskyddare. Först ut är Mönsterås med turnépremiär idag måndag den 20 april.

Övriga turnén:
Askim5/5
Skellefteå8/5
Skansen24/5
Stockholm 25/8
Jönköping8/9
Linköping21/9
Varberg 26/9
Malmö 30/9
Göteborg7/10
Kolmården 10/10
Eskilstuna16/10
Stockholm 26/10
Umeå28/10
Karlstad4/11
Falun13/11
Uppsala 25/11

Vissa av föreläsningarna är öppna för allmänheten. Information om föreläsningarna finns på www.expeditionsverige.se

Om Expeditionsverige.se

Expeditionsverige.se är ett inspirationsprojekt med mål att bland annat dokumentera vår fantastiska svenska natur på webben och därmed göra den tillgänglig för alla. Expeditionsverige.se vill väcka tankar och diskussioner till liv och skapa förutsättningar för miljömedvetenhet genom upplevelser i bild och ord. Sponsorer till projektet är Nikon, Naturskyddsföreningen, Lärarnas Riksförbund, Swedbank och Sparbankerna samt Toshiba. Välkommen till www.expeditionsverige.se!

Ytterligare information

Ellen Hellstadius, PR-konsult för Nikon, telefon 070-555 3136 eller e-post ellen.hellstadius@mslpr.se