FORCE Technology Sweden AB

Nilfisk-Advance räknar dammpartiklar

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 14:04 CEST

FORCE Technology har testat om Nilfisk-Advances partikelmätare för test av dammsugarfilter mäter korrekt.

FORCE Technology har hjälpt den berömda danska dammsugartillverkaren Nilfisk-Advance med att testa om deras partikelmätare för test av dammsugarfilter mäter korrekt.

För Nilfisk-Advance är det viktigt att säkerställa att deras dammsugarfilter, däribland de effektiva HEPA-filtren, klarar de gränsvärden för dammuppsamling som företaget självt fastställer.

Peter Nøhr Larsen, som är Technology Manager hos Nilfisk-Advance, säger: "I vår marknadsföring påstår vi att vi har några av de mest effektiva dammsugarfiltren, så därför är det nödvändigt med en grundlig test av filtren som säkerställer att vi lever upp till våra egna normer".

"På vårt huvudkontor i Brøndby har vi en mycket känslig partikelräknare som vi använder till att testa alla våra olika filter med, och vi ville gärna testa om den mäter korrekt. Därför kontaktade vi FORCE Technology som både har stor expertis inom området ultrafina partiklar och tillgång till en de mest moderna och exakta mätutrustningarna i form av ett så kallat ELPI-instrument".

"Resultatet av testen visade att det rådde god överensstämmelse mellan FORCE Technologys mätinstrument och vår egen partikelräknare, så allt var som det skulle vara", avslutar Peter Nøhr Larsen från Nilfisk-Advance.