Feministiskt Perspektiv

Nils Funcke: Medierna ska moderera själva

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2012 12:34 CEST

Trots skärpningar och minskad anonymitet florerar rasismen och sexismen i spalterna. Feministiskt Perspektivs chefredaktör, Anna-Klara Bratt, har uppmanat medierna att överge det oansvariga utgivarskapet och själva moderera sina kommentarsfält. Nu får hon medhåll av yttrandefrihetsutredaren Nils Funcke. Han är inte förvånad över att förtroendet för modereringen sjunker.

Feministiskt Perspektiv har kunnat konstatera att tonen i kommentarsfälten inte har förbättrats, trots påpekanden och försök. Bloggare har berättat att deras kommentarer, med antirasistisk och feministisk karaktär, plockas bort i större utsträckning än det motsatta.

Invandrare, kvinnor och feminister hängs ut i kommentarsfälten. På grund av den hårda ton som möter dem väljer en del att inte kommentera. Uppdragsgivarna skyller på företaget och företaget säger att de bara följer riktlinjerna de fått av uppdragsgivarna.

Nils Funcke tycker att det är mycket sorgligt att personer upphör att skriva i kommentarsfälten på grund av rädsla för att bli attackerade. Att tonläget i många kommentarsfunktioner är sådant att bara de riktigt hårdhudade vill delta. Och han förstår mycket väl att förtroendet för modereringen sjunker.

– Det är en sund reaktion. Förtroende tar tid att bygga upp men är lätt att rasera. Medierna borde, och så är det nog oftast, se förtroende som en ”affärsmöjlighet” något som på sikt är nödvändigt att ha för att få snurr på affärerna.

Att ett enda företag sköter i princip all moderering av kommentarsfält åt svenska medier är en kvalitetsbrist, menar Funcke.

Är det en relevant tanke att kommentarsfälten ska in under det ansvariga utgivarskapet?

– Det är sannolikt den bästa metoden för att få slippa strunt och oförskämdheter. Men å andra sidan finns det en risk att debatten blir lite tamare. Det gäller att hitta en bra mellanvariant vilket är fullt möjligt.

De medier som Feministiskt Perspektiv talat med hävdar att det blir krångligt tekniskt att ta hand om allt själva.

– Struntprat, säger Nils Funcke. Klarar de inte av att ordna med en effektiv kontroll av vad som publiceras får de dra ned på ambitionerna.

Läs hela artikeln:

Feministiskt Perspektiv