Universal Music Sweden

Nina Persson solodebuterar med Animal Heart - singel och video släpps idag.

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2013 13:10 CET

“My animal heart is telling me to flee...”

så inleds Animal Heart, Nina Perssons allra första singel som soloartist som släpps idag. Strofen tar där fasta på ett återkommande tema på det kommande albumet med samma namn, att fortsätta framåt utan att fastna i det som varit.

Animal Heart har skrivits och spelats in i Nina Perssons nuvarande hemstad New York tillsammans med maken Nathan Larson (A Camp, Shudder to think) och Eric D. Johnson (ex. Shins, Fruit Bats) men genom ett helt nytt arbetssätt. Välrenommerade producenter och studior har fått stå åt sidan. Istället har albumet växt fram i hemma-studion i huset i Harlem.

– Det svåraste och kanske också bästa med att vara solo är nog alla beslut man ska fatta ensam. Någonstans inombords har jag en väldigt tydlig klocka, en magkänsla, som säger vad jag tycker. Jag har tvingat mig till att bara blåsa på och följa just magen med den här skivan. Jag har helt enkelt inte tid att älta saker längre vilket jag gjorde mycket tidigare, säger Nina Persson.

På många sätt är det en ny Nina Persson vi möter på Animal Heart. De jazzigt lekfulla popmelodier som hon gjorde till en konstform med The Cardigans finns fortfarande kvar. Samtidigt tar hon ett par tydliga kliv framåt i sin utveckling med spår som landar någonstans mellan melankolin i A Camp och blue-eyed soul.

Singeln och videon till Animal Heart släpps idag den 8:e november och albumet med samma namn den 29:e januari 2014.

Annele Hencz – annele.hencz@umusic.com 0705-296802

Länkar: