Kulturföreningen Festivus

Ninnuam avslutar fredagen på Kajrocken

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2012 00:54 CEST

Tio blodiga och intensiva år har passerat sedan metalbandet Ninnuams scenoskuld togs på historiens första Kajrock den 7:e Augusti 2002. Faktum är att Ninnuams batterist Thord Brännkärr var med och grundade Kajrocken. Bandet som förra året förärades en plats på välrenommerade Sweden Rock Festival , gör i år sitt sjunde framträdande på Kajrocken.

Kort efter Ninnuams födelse samt releasen av det hyllade demot ”Scar Salvation”, dröjde det inte länge förrens bandet fick flera lukrativa erbjudanden om skivkontrakt. Valet föll för det Finska skivbolaget ”Low Frequency Records” som presenterade Ninnuams debut album ”Process of Life Separation” för världen år 2004.

De följande åren spelade Ninnuam frekvent på olika spelställen och festivaler runt om i landet, men med ett brutet skivkontrakt och flertalet ändringar i laguppställningen i bandet försattes Ninnuam till slut i dvala. En nytändning kom med en ny brutal vokalist samt ett samarbete med bokningsbolaget ”Undertaker Management” 2010, vilket resulterade i nya spelningar och energin att ännu en gång äntra studion för att föreviga sina verk på en självbetitlad EP.

Bandet som idag består av vokalisten Joakim Gustafsson, bassisten Måns Jaktlund, gitarristen Kim Laakso, och trummisen Thord Brännkärr, samt den forna sångare Matte Hellcore återuppstånden i bandet som gitarrist …är nu fast beslutna att leverera den främsta av sina spelningar på Kajrocken någonsin!

Blogg: http://www.ninnuam.com/

Facebook: https://www.facebook.com/Ninnuam.sweden

Myspace: http://www.myspace.com/ninnuamsweden

Youtube: http://www.youtube.com/user/LordNinnuam/videos

Spotify: http://open.spotify.com/artist/5RPoNlhglANAcQz7S9bSKm

Kajrocken 2012 arrangeras i samarbete mellan Kulturföreningen Festivus och Studiefrämjandet.