Bergsala AB

Fritt för publicering
Kungsbacka 101028

Ghost Trick Phantom Detective den 14 januari

Nintendo och Capcom® bekräftade idag att de ingått ett distributionsavtal för det kommande Nintendo DS-spelet Ghost Trick Phantom Detective. Enligt avtalet kommer Nintendo att ansvara för försäljningen, marknadsföringen och distributionen av spelet i Europa. Capcom står kvar som ansvarig förläggare. Ghost Trick Phantom Detective får därmed sin europieska release den 14 januari 2011.

Ghost Trick Phantom Detective introducerar spelaren för en andevärld, där en mycket spännande berättelse och en massa logiska pussel väntar. Detta spel är utvecklat av Shu Takumi, skaparen av Capcoms framgångsrika spelserie Ace Attorney. I Ghost Trick Phantom Detective får spelaren ta sig an rollen som Sissel, en mördad man med minnesförlust som återvänt som spöke för att lösa mysteriet med sin död. På sin jakt efter sanningen förstår han att han kan prata med andra själar som nyligen dött och dessutom gå tillbaka i tiden fyra minuter innan de dog. Du kan också manipulera olika typer av föremål i den riktiga världen för att lösa pussel, så som att knuffa till cyklar och " doughnuts". Enda problemet är att du bara har till gryningen på dig att lösa mysteriet med din egen död.

I spelet använder du din Nintendo DS-stylus för att klara pussel och för att ta dig fram. Genom att ta över specifika föremål kan du ändra utgången för andra personer som råkar illa ut och du kan också ta reda på sanningen om dig själv och varför du blev mördad. För att lösa mordgåtan måste du tjuvlyssna på folk i närheten, men även ta över telefonlinjer så som bara ett spöke kan.

“Vi är mycket nöjda med att samarbeta med Capcom för att få ut den här viktiga titeln på den europeiska marknaden” säger Laurent Fischer, marknadschef på Nintendo of Europe. “Ghost Trick Phantom Detective representerar vårt fortsatta fokus på roliga, engagerande och underhållande kvalitetstitlar till  Nintendo DS.”

Om du har frågor om Ghost Trick Phantom Detective så får du gärna mejla patrik.johansson@bergsala.se

--•--
Nintendo Co., Ltd., Kyoto, Japan, är ett världsledande företag inom interaktiv underhållning. Fram till idag har Nintendo sålt mer än 3,4 miljarder spel och mer än 565 miljoner spelkonsoler världen över, och skapat älskade frontfigurer såsom Mario och Donkey Kong. Nintendo har också lanserat serier som The Legend of Zelda, Metroid och fenomen som Pokémon. Nintendo tillverkar och marknadsför hård- och mjukvara till Wii, Nintendo DS och Nintendo DSi.
Bergsala AB, med huvudkontor i Kungsbacka, innehar sedan 1981 generalagenturen för Nintendo på den nordiska och baltiska marknaden och är därmed Nintendos äldsta exportkund. På den danska och norska och finska marknaden hanteras försäljningen av de helägda dotterbolagen Bergsala A/S, med kontor i Köpenhamn, Bergsala AS, med kontor i Oslo och Oy Bergsala AB med kontor i Helsingfors Koncernen har ca 50 anställda och omsätter ca 1200 MSEK. För mer information om Nintendo och deras produkter, gör ett besök på www.nintendo.se