Hörselskadades Riksförbund

Nio av tio restauranger i Halmstad har problem med ljudmiljön

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 10:00 CET

Nio av tio restauranger och caféer i Halmstad har dålig/bristfällig ljudmiljö, visar en ny stickprovsundersökning.
– Bedrövligt, men inte förvånande. Varannan person i Sverige har svårt att höra på krog och cafè, säger Jan-Peter Strömgren, förbundsordförande för Hörsel­skada­des Riks­­förbund (HRF) som i dag, torsdag, arrangerar en ljudmiljökonferens i Halmstad.

Så gott som hela svenska folket (93 procent) vill att det ska vara lätt att höra och samtala när de går ut för att äta och fika. Det visar HRFs rapport om ljudmiljön i Sverige – ”Kakofonien”. Men när HRFs ljudmiljöpatruller gjorde ”stick­prov” på caféer/restauranger i Halmstad bedömdes bara tre av 24 ställen vara samtals­vänliga. I övrigt var ljudmiljön under all kritik, framför allt på grund av dålig akustik, som gör att sorl, stegljud och skrammel förvand­las till ett på­fres­tande oväsen.
Situationen är nästan lika illa i hela landet. Halva svenska folket har svårt att höra och samtala på café/restaurang, och lika många undviker ställen med dålig ljud­miljö. En av tre har lämnat restauranger på grund av störande ljud.

– Vi har ju fått rökfritt på krogen. Nu är det dags för krögarna att befria både gäster och personal från det störande bullret, säger HRFs förbunds­ordförande, Jan-Peter Strömgren.

I dag, torsdag 11 november, kommer Jan-Peter Strömgren och ledande ljudmiljö­experter till Halmstad i samband med den landsomfattande konferensturnén ”Befria samtalet”. Konferenserna tar upp de växande ljudmiljöproblemen i samhället, inte minst inom skola och arbetsliv, samt olika ljudsmarta lösningar.

Hela listan med undersökta restauranger/caféer i Halland bifogas. Läs mer på www.befriasamtalet.se/press

För mer information:
Ingvild Falkenhaug, informationschef, tel 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se