Föreningen Värmlands Distansryttare

Nio lag anmälda till Lag-SM i Kristinehamn 8 juni

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2013 23:22 CEST

Nio lag är härmed anmälda till Lag-SM i Kristinehamn den 8 juni. Det är ett lag mer än 2012. Det är ett starkt startfält och 2012 års regerande mästare Skånsta ryttare, kommer att få kämpa mot Roslagens Rid/körklubb som tog silver 2012. Mälardalens Distansförening med Maria Hagman Eriksson är ett starkt lag som har en självklar plats bland de tre bästa. Men Föreningen Värmlands Distansryttare har ett startfält som kan överraska.

Klubben rider på hemmaplan och har framgångsrika ryttare i med landslagsmeriter som Nathalie Löfdahl Hellström och Eva Mårgård .Tillsammans med sina klubbkamrater Alexandra Norberg, Linda Björklund och Lotta Falk kan det bli en hård kamp om placeringarna. Men allt kan hända när det är Lag-SM, segern är aldrig given för att hästen är över mållinjen. Hästen ska först genomgå en veterinärbesiktning och sedan avgörs tävlingen. Banorna är mestadels på grusväg, och underlaget är bra. Några backar finns det och för att klara sträckan på 8 mil krävs god planering och hushållning med hästens energi. Tävlingsplatsen har gott om parkering för besökare och kafeteria.

Funktionärer från Föreningen Värmlands Distansryttare hjälper gärna besökare tillrätta och tipsar om bra platser för att få se tävlingshästarnas framfart i full galopp på grusvägarna runt A9.

Samtliga femtio boxar som klubben hyr ut till de tävlande är uthyrda.

Alla är hjärtligt Välkomna!

Prisutdelning i Lag-SM kl. 15.00 av Svenska Ridsportsförbundets ordförande Anders Mellberg.

Tävlingsledare Hasse Glanander tel, 0733 24 74 73

Pressansvarig Lena Byström tel, 0734 21 61 65