Universal Music Sweden

Nirvana - In Utero

Pressmeddelande   •   Aug 05, 2013 09:01 CEST

Alla är nog ense om att det var ”Nevermind” från 1991 som fick en hel värld att uppleva Nirvana. Över 30 miljoner sålda exemplar talar sitt tydliga språk.

Men för många beundrare av Kurt Cobains inflytelserika, intensiva, explosiva rockkonst är det ”In utero” – bandets tredje och sista studioalbum, från 1993 – som är det obestridliga, kompromisslösa mästerverket.

Nu ger Universal ut en fullmatad jubileumsutgåva av ”In utero” i flera olika format, där inte minst Super Deluxe-versionen blir en högtidsstund för alla Nirvana-fantaster: på 3 CD och en 1 DVD bjuds vi på det remastrade originalalbumet, singelbaksidor, demos, alternativa tagningar och mycket annat, totalt 70 låtar. Ingår gör även "Live and Loud"-showen från Pier 48 i Seattle den 13 december 1993. Denna konsert ges även ut som en separat DVD.