Winkir Teater och Musik

​Nischad teater 10 år.

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2016 12:50 CEST

”Redan från början bestämde vi oss för att rikta oss mot eldsjälar, och vi fann dem överallt” säger Erik Winqvist som startade Winkir Musik och Teater för tio år sedan.

De har gett över tusen föreställningar runt hela Sverige.
”I början trodde vi att eldsjälarna endast fanns i kulturföreningar som riksteaterföreningar och liknande, men vi fann dem också på krogar och till och med i kommunala förvaltningar. En riktig eldsjäl mötte vi på Mosebacke Etablissemang, han hette Conrad var han än hamnar så sprider han riktigt bra kultur till de som minst anar det. En annan var kultursekreterare i i den lilla Västgötakommunen Grästorp. Och Gun på Café August i Karlstad skapade ständiga underverk på sin lilla gästspelsscen. Listan kan göras hur lång som helst, varje vecka möter jag eldsjälar hos Sveriges över två hundra teaterföreningar. Vår nisch fungerar.”

Winkir teater och musik arbetar med olika musiker och skådespelare och drivs av artisten Erik Winqvist som nästan alltid är med i produktionerna. De har haft tre olika producenter och anlitat olika regissörer. I början var det mesta regisserat av Conny Borg och de senaste produktionerna har regisserats av Christine Löfgren.

Föreställningarna innehåller nästan alltid musik och berättar intressanta historier. Toppsäljaren är ”Ted Gärdestad, sångerna och livet”. Första större uppsättningen var en kriminalmusikal med Christina von Kern i huvudrollen, men även riktigt små produktioner har de gjort som när Erik Winqvist läste dikter av Hal Sirowitz till ackompanjemang av elektronmusik och sopransaxofon.

Just nu står fyra produktioner på repertoaren ”Tonkrocken” där operasångerskan Ulrika Precht möter vistolkaren, humor och skön musik uppkommer. ”Dom som kände livet” kompromisslösa och sökande tolkningar från Bellman till Vreeswijk. ”Det blir bättre” har just haft premiär och fått ett hjärtinnerligt mottagande av publiken, här möter Erik Winqvist den fantastiska gitarristen Erik Mjörnell och de backas upp av den ändå mer magiska basisten Tobias Grenholm.

Mer information och pressbilder finns på www.winkir.se

Erik Winqvist 0708 77 66 67
Producent Cecilia Lindecrantz 0700 16 70 13

Winkir Musik och Teater

Professionell scenkonst till eldsjälar.