AdProfit AB

Nischat annonsnätverk uppnår lönsamhet i lågkonjunktur på webben

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 17:03 CEST

AdProfit mot strömmen - Nischat annonsnätverk uppnår lönsamhet i lågkonjunktur på webben

Nystartade AdProfit som erbjuder Internetannonsering mot ett selektivt nätverk av premiumsajter upplever stark tillväxt trots rådande finanskris. Med partners som lyxmagasinet Connoisseur, det internationella jetsetnätverket Asmallworld och ledande affärstidningar som Affärsvärlden och Chef.se har AdProfit erövrat en attraktiv nisch för annonsköpare online. AdProfit grundades i september 2008 av 22-åriga Louise Eriksson med bakgrund inom onlinesälj och e-handel tillsammans med tidigare managementkonsulten Carl Fritjofsson.

- Varumärken vill veta vilka de kommunicerar med och att det är en intressant och framförallt relevant målgrupp annonsören når. Kunskapen om digital marknadsföring växer kontinuerligt och tiden för onlineannonsering mot breda och odefinierade målgrupper är förbi. Istället satsar annonsörerna på väl genomtänkta budskap via bevisade kanaler. Vi samarbetar enbart med noggrant utvalda premiumsajter, AdProfits nätverk skapar därav tillsammans en målgrupp av Sveriges kanske mest inflytelserika och köpstarka segment, säger Louise Eriksson, VD och grundare för AdProfit.

Enligt PWCs studie Global Entertainment and Media Outlook utsätts svensken för 6 000 till 12 000 kommersiella budskap per dag. I takt med att människan blir allt mer reklamtrött faller de breda annonsnätverkens försäljning och börsvärden. En annan starkt trend i rådande marknadsklimat är att annonsörer graviterar till välkända varumärken. I en generellt nedåtgående trend finns fortfarande utrymmen att hitta affärerna då nya affärsmöjligheter för bolag med en tydligt segmenterade målgrupper öppnas.

- Vi har valt en smal nisch, men satsar istället på att bli experter på målgruppen och erbjuda kreativa digitala annonslösningar. Goda relationer till våra samarbetspartners gör att vi kan erbjuda annonsörer bra räckvidd mot målgruppen via kanalerna banners och email, men även sms-utskick till mobilen, fortsätter Louise Eriksson.

Det spekuleras mycket om hur internetmarkanden kommer att se ut under 2009. Ny och i vissa fall motsägande statistik levereras kontinuerligt från IRM och andra statistikinstitut. AdProfits första kvartal, kvartal 4 2008, slutade med en vinst på 539 000 kr och det första kvartalet under 2009 har visat fortsatt exponentiell tillväxt med bibehållen lönsamhet.

- Det är kul att vi blivit bra bemötta på marknaden och vi är nöjda med AdProfits resultat, men mer anmärkningsvärt är kanske hur vi samtidigt har skapat en affärsmodell som möjliggör markant ökade annonsintäkter för våra samarbetspartners, och en enkel och kostnadseffektiv möjlighet för annonsörer att nå målgruppen, säger Carl Fritjofsson, vice-VD och grundare i AdProfit.

För mer information vänligen kontakta:

Louise Eriksson, VD, Tel: 0735 324 316, Mail: louise@adprofit.se
Carl Fritjofsson, vVD, Tel: 0709 504 007, Mail: carl@adprofit.se