Nissan

Nissan Nordic Europe Oy: ELBILS-ERAN STARTAR I EUROPA

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 09:58 CET

–helt elektriska Nissan LEAF anländer på energisnålt fartyg

Den första reguljära sändningen av elbilen Nissan LEAF med destination Europa anländer idag till nordöstra England.

De 67 Nissan LEAF-bilarna ombord på ”City of St. Petersburg”  - Nissans helt nya, energisnåla fartyg för biltransporter i Europa - är på väg till kunder i Storbritannien och Irland och kommer att lossas i Port of Tyne när fartyget går i hamn på sin jungfruresa.

-När Nissan LEAF – världens första ekonomiskt överkomliga elbil – nu anländer till Europa, är detta en milstolpe både för Nissan och för transporterna i Europa. Nissan LEAF är ett reellt alternativ till bensin- och dieseldrivna bilar både vad gäller design, finesser, säkerhet, prestanda och köregenskaper, sa Simon Thomas, Senior Vice President of Sales and Marketing på Nissan International SA, Nissans huvudkontor i Europa.

-Och vad kan vara mer passande än att de första Nissan LEAF-bilarna nu levereras av vårt nya energisparande biltransportfartyg, ”City of St. Petersburg”. Vi ser fram emot att få leverera dessa bilar till de allra första Nissan LEAF-kunderna, som delar vår vision om en miljömässigt hållbar framtid för bilismen”, fortsatte han.

City of St. Petersburg har en smal, halvsfärisk stäv som sänker vindmotståndet med upp till 50 % vilket ger bränslebesparingar på upp till 800 ton per år, motsvarande CO2-utsläpp på 2 500 ton. City of St. Petersburg kommer att ingå i den fartygsflotta som varje år exporterar hundratusentals bilar från Nissans anläggning i engelska Sunderland.

De brittiska kunderna har sedan i september 2010 kunnat förbeställa Nissan LEAF, och bilarna börjar levereras inom de närmsta veckorna. Runt om i världen har inte mindre än 27 000 kunder förbeställt ett exemplar av Nissan LEAF som drivs av ett avancerat litiumjonbatteri. Bilen, som är helt utsläppsfri vid färd, byggs för närvarande i Japan men kommer 2013 att börja tillverkas också i Sunderland där tillverkningen av litiumjonbatterier för sådana bilar startar redan nästa år.

Ett finmaskigt nät av laddningsstationer håller för närvarande på att sättas upp i Storbritannien. Enbart i nordöstra England kommer det till 2013 att finnas 1 300 laddningsstationer, inklusive snabbladdningsstationer som från det att varningslampan tänds laddar upp batteriet i Nissan LEAF till 80 % på under 30 minuter. Nissans återförsäljarnät för elbilar – för närvarande 25 ställen i Storbritannien – kommer alla att ha en snabbladdningsstation. Runt om i Storbritannien planeras över 9 000 laddningsstationer att ha satts upp till 2013.

Undersökningar Nissan gjort visar att 80 % av de dagliga körsträckorna i Storbritannien är kortare än 48 kilometer. Genom att Nissan LEAF enligt den nya europeiska körcykeln kan transportera 5 personer upp till 175 km, markerar dess intåg i Europa ett betydande steg framåt när det gäller ett miljömedvetet, kostnadseffektivt alternativ för alla bilägare.

OM NISSAN LEAF:

• Världens första ekonomiskt överkomliga, masstillverkade, (vid färd)utsläppsfria bil
  • 5-sitsig halvkombi för C-segmentet
  • Drivs av en elmotor på 80 kW
  • Laddas upp till 80 % av den fulla kapaciteten på under 30 minuter (snabbladdning)
  • Räckvidd: 175 km – enligt NEDC
  • Topphastighet 145 km/h
  • Byggd på en helt ny, speciellt framtagen elbilsplattform

OM DET ENERGIBESPARANDE BILTRANSPORTFARTYGET ”CITY OF ST. PETERSBURG”:

• Längd: 139,98 m
  • Bredd:  22,40 m
  • Totalvikt:          21 143 ton
  • Lastkapacitet: 2 000 bilar
  • Marschhastighet: Ca 16,9 knop
  • Besättning: 24 man

NISSAN I STORBRITANNIEN

• Nissans fabrik i Sunderland anlades 1984 och tillverkningen startade 1986.
  • Ca 28 miljarder kronor har investerats i anläggningen till dags dato. För tillverkning av batterier och modellen Nissan LEAF har Nissan beslutat investera ytterligare ca 4,3 miljarder kronor.
  • Fabriken i Sunderland har i dag ca 4 900 anställda.
  • Totalt antal producerade bilar sedan 1986: 6 miljoner
  • Under 2010 exporterades 81 % av tillverkningen till 45 marknader världen över.
  • Nissans europeiska designcenter ligger i Paddington i London och sysselsätter ett 50-tal anställda.
  • Nissans europeiska teknikcenter är beläget i Cranfield, Bedfordshire och har ca 750 anställda.

Vid frågor kontakta:

Jenny Spets Wojarski, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige