Svenska Rugbyförbundet

Nissilas dopingavstängning reducerad

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 18:48 CET

Landslagsspelaren Daniel Nissila blev i julas blev avstängd i två år efter att ha testat positivt för metylhexanamin. Efter att ha överklagat domen en andra gång har han nu fått sin avstängning reducerad till sex månader och kommer att kunna fortsätta sin rugbykarriär efter den 26 juni 2013.

Landslagsspelaren Daniel Nissila blev avstängd från all rugby i två år efter att testat positivt för metylhexanamin efter förra höstens semifinal mellan Stockholm Exiles RFC och Hammarby IF. Nissila fick i sig den dopingklassade substansen genom ett vanligt kosttillskott som sedan dess tagits bort från marknaden. Domen överklagades av Nissila eftersom han anser sig ha fått i sig ämnet av misstag, men överklagan avslogs av Riksidrottsnämnden. Nissila lämnade sedan in en andra överklagan med förhoppningen att få avstängningen reducerad till ett år.

- Det känns fantastiskt – vilken lättnad! Efter min första överklagan vågade jag knappt hoppas på att få domen reducerad till ett år, men de verkar ha förstått att det hela var ett ärligt misstag från min sida, säger Daniel Nissila.

Förbundskapten Mike Tatu är också lättad över beskedet:

- Daniel har börjat bli en kärnspelare för oss, både i 7- och 15-manna, så det är en stor förlust för oss i vår men förhoppningsvis är han tillbaka i landslaget till hösten.

Styrelseordförande Stina Leijonhufvud är nöjd med den reducerade domen men vill betona att förbundets antidopingsatsning fortfarande är högaktuell:

- Kul för Daniel och för landslagen, men det kommer absolut inte minska vår satsning på antidopingfrågor. Antidopingarbetet är en viktig del av det förbundet kommer att jobba med under 2013.

För ytterligare information, kontakta:

Jennifer Sundqvist, pressansvarig SRF  070-433 90 30