Njurförbundet

Njurförbundet i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2018 06:30 CEST

Under Almedalsveckan i år kommer Njurförbundet att uppmärksamma två viktiga frågor; högt blodtryck och organdonation.

Söndag 1 juli – fredag 6 juli

VÄLKOMMEN PÅ EN KISSPAUS!

Plats: Cramérgatan (plats 315)

I Njurförbundets tält får alla förbipasserande chans att kontrollera sitt blodtryck och analysera ett urinprov. I tältet finns läkare och sjuksköterskor som ger råd och information. Ett måttligt förhöjt blodtryck och spår av äggvita i urinen kan vara det första tecknet att njurarna inte fungerar som de ska. En av tio svenskar har nedsatt njurfunktion och nära 600 000 lider av njursvikt. Det är först då njurfunktionen är riktigt låg som man själv känner av det. Obehandlad njursvikt är ofta livshotande.

Tisdag 3 juli, kl. 10.00 – 11.00

HÖGT BLODTRYCK – EN RISKFAKTOR TILL FÖR TIDIG DÖD

Plats: Specksrum 5, (Uniguide)

Arrangörer: Njurförbundet och Lunds Universitet

Var fjärde vuxen har högt blodtryck. Det är ofta en orsak till utveckling av sjukdomar i hjärta-kärl och i njurarna. Ett seminarium om personcentrerad vård och modern teknik som kan förebygga och förhindra att människor dör i blodtrycksrelaterade sjukdomar.

I panelen:

• Bengt von Zuhr-Mühlen (Moderator), v. ordförande Sjukhusläkarna
  • Anders Lönnberg, landstingspolitiker (S)
  • Emma Spak, läkare, samordnare, Nära Vård vid SKL
  • Håkan Hedman, Förbundsordförande, Njurförbundet
  • KG Prütz, njurläkare, ordförande Svenskt Njurregister
  • Patrik Midlöv, professor i allmänmedicin, Lunds Universitet
  • Sineva Ribeiro, förbundsordförande, Vårdförbundet
  • Torsdag 5 juli kl. 11.00 – 11.50

ORGANDONATION – EN FRÅGA OM LIV OCH DÖD

Plats: Slottsterassen 6, Läkartidningens tält

Arrangörer: Njurförbundet, Sjukhusläkarna, Svensk Transplantationsförening, MOD-Mer Organdonation och Riksförbundet HjärtLung

Den höga donationsviljan i Sverige växlar inte ut i motsvarande grad av organdonation. För många som väntar på organ blir väntan lång med kast mellan hopp och förtvivlan och för några hinner döden före. Vad kan göras i denna fråga om liv och död och hur kan vi bättre ta tillvara fler organ?

I panelen:

• Heidi Stensmyren (Moderator). Ordförande Sveriges Läkarförbund
  • Agneta Holmström, Enhetschef Socialstyrelsen
  • Anna-Lena Sörenson, Vice ordförande Socialutskottet
  • Annika Tibell, Bitr. sjukhushusdirektör, transplantationskirurg
  • Antje Jackelen, Ärkebiskop
  • Håkan Hedman, Förbundsordförande Njurförbundet
  • Kristina Hambraeus Jonzon, Donationsansvarig läkare
  • Stefan Ström, Donationsansvarig läkare
  • För frågor om Njurförbundet under Almedalsveckan kontakta gärna förbundsordförande Håkan Hedman, 070-718 16 70 eller verksamhetschef Sara Norman 070-336 64 01.

Njurförbundet är en ideell organisation bildad 1969 med övergripande uppgift att bevaka njursjukas intressen i samhället, speciellt med inriktning på njursjukas situation i vården. I dag är vi cirka 4 200 medlemmar i alla åldrar.

Vår vision är att alla med njursjukdom ska kunna leva ett rikt och långt liv. Vi är en del av opinionen och visar på lösningar som både kan ge njursjuka ett bättre liv och är bra för samhället.