A&B Haggren AB

Njut av svenska hallon – nu och hela hösten!

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2016 10:57 CEST

Den svenska hallonsäsongen är i full gång och det finns gott om ljuvliga, söta sommarhallon på marknaden. Men numera vill svenska konsumenter äta färska bär en stor del av året, inte bara på sommaren. Därför har hallonodlarna utvecklat sin produktion och fortsätter skörda till november.

Intresset för och efterfrågan på svenska bär ökar i takt med att kunskapen om hur nyttiga de är växer och sprids. Alla inspirerande tips i media om hur bär kan användas i mat, kakor, drycker och desserter bidrar också. De svenska hallonodlarna vill förstås möta den ökade efterfrågan och har därför såväl utvecklat sin odlingsteknik som kompletterat med sorter som mognar på hösten.

– Nu på sommaren, från juni till augusti, är det högsäsong för de friska och söta sommarhallonen. Hösthallon skördar vi från juli till november. De har lite fastare fruktkött, något mörkare färg och en extra fyllig och fruktig arom, säger Jonas Sibbesson, Bröderna Sibbesson i Näsum.

Hösthallon är sorter av hallon som ger skörd på årsskotten. Dessa måste alltså först hinna utvecklas innan det blir tal om blommor och så småningom bär. Vanliga hallon, så kallade sommarhallon, sätter frukt på fjolårsskott och mognar därför tidigare. Odlingstekniskt är det framför allt användningen av odlingstunnlar som bidragit till en längre hallonsäsong.

Ta hand om hallonen – Bärfrämjandets bästa tips
Hantering:
Tänk på att hallon inte ska sköljas! De blir mosiga av vattnet, och det finns heller ingen anledning att skölja svenskodlade hallon. Odlingsföretagen och deras plockare följer strikta hygieniska regler för livsmedelshantering.

Förvaring: Färska hallon mår bäst i kyl, 6-8 grader är perfekt. Vid obruten kylförvaring håller bären sig fina i upp till en vecka.

Infrysning:Hallon är lätta att frysa. Lägg bären ett och ett på fat eller plåt och sätt in i frysen. När bären är styckfrysta lägger du dem i en burk eller påse och stoppar in i frysen igen. Sedan är det bara att ta upp precis så mycket som du behöver för stunden. Fryser du bären i klump får du ta upp allt på en gång och bären blir mosiga när de tinar.

--------------------------------

Bärfrämjandet drivs av LRF Trädgård/Bär för att sprida kunskap och inspiration om svenskodlade bär, se www.barframjandet.se. För ytterligare information och intervjuer kontakta Anders Hagberg, ordförande i LRF Trädgård/Bär: 0705-81 58 17, hs.ab@telia.com eller Magnus Engstedt, bärrådgivare: 070-666 76 18, magnus.engstedt@lansstyrelsen.se. Bilder för fri publicering finns att hämta i pressrummets bildbank på www.barframjandet.se.