Lilith Performance Studio

Emma Pilipon (SE)

No Fate

8 - 11 december 2010

Performance: 8 - 11 december kl. 18.00 - 21.00. Entré 40 kr.

Ingen bokning krävs. Publiken kan komma och gå som de vill.

Plats: Bragegatan 15, Malmö.

Välkommen på pressvisning måndagen den 6 december kl 11.00, på Bragegatan 15.

(Under pressvisningen ges en förhandsvisning av verket).

Emma Pilipon har destillerat fram en egen mainstreamvärld, fylld av drömmar och självförverkligande, ur den amerikanska populärkulturen. No Fate är titeln på hennes storskaliga performance som visas på Lilith Performance Studio 8 - 11 december.

I fyra rum sida vid sida; en tv-studio, två flickrum och en bar, får publiken betrakta fyra parallella historier. I varje rum upprepas ett kort händelseförlopp, likt favoritfilmklipp hämtade från tv-serier eller lättsmälta hollywoodproduktioner. Igenkänningsfaktorn är hög, vi har sett dem förut. De banala scenerna som ska berätta att målet inte är nått, att hoppet finns kvar, att drömmen är vid liv. I ett av rummen agerar konstnären själv, efter ett rörelsemönster med inspiration av sitt eget självförverkligande, och drömmen om att vara någon annan.

Emma Pillipon har tidigare visats på Lilith i festivalsammanhang, senast med verket Bad Media Karma (2008). Där gjorde Pilipon en remake av verkligheten. Hon återskapade en arrangerad händelse som då syftade till att nå massmedial synlighet. Uppsminkad och klädd som megastjärnan Britney Spears anländer hon till ett fullsatt Lilith Performance Studio i en vit limousin. Ett 30-tal paparazzi dyker upp och förföljer stjärnan med blixtrande kameror in genom folkmassan och vidare in på toaletten. Hon gör ett snabbt besök och sedan återvänder hon till limousinen och lämnar stället.

Emma Pilipons stora fascination och arbetsmaterial är det som oftast betraktas som ytligt och banalt. Med en skarp blick för detaljer och ett genuint intresse tar hon sig an berättelserna om kändisars liv, klichéerna och kitschen i veckotidningsjournalistiken och gör de till sina. Hon skapar något universellt och välkomnade av det som vi annars förhåller oss till med distans och avfärdar.

Emma Pilipon(f. 1977 i Buggeryd, bor och arbetar i Malmö)

Utbildad vid Umeå Konsthögskola 1999 - 2004.

Separatutställningar i urval: Carmen, Kulturnatten Halmstad, 2010; Lemon Makes Happy, Konsthall 1.0, Jönköping, 2009; Carmen, Peepshow, Göteborg, 2009;

Robbie, Koh-i-noor, Köpenhamn, 2008; Sublime, Skånes Konstförening, Malmö, 2008; YOU WANT A PIECE OF ME Kulturhuset, Nässjö, 2007 och GOLD DIGGER, Galleri 21, Malmö, 2006.

Grupputställningar: Ego 2010,Malmöfestivalen, Malmö, 2010; Galleri Pictura, Lund, 2008; Bad Media Karma Gallerinatten på Lilith Performance Studio, Malmö 2008 och Carmen, Lilith Performance Studio på Alt_Cph, Köpenhamn 2008.

Lilith Performance Studio är Europas första renodlade studio och arena för bildkonstperformance. Lilith Performance Studio skapar nya storskaliga performanceverk från idé till presentation genom att bjuda in bildkonstnärer för att på plats förverkliga performance i ett nära samarbete med studion.

För mer information: info@lilithperformancestudio.com Tel:+464078997 www.lilithperformancestudio.com