Volvokoncernen

Nobel Biocare utökar samarbetet med Volvo IT

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 14:08 CET

Nobel Biocare och Volvo IT utvidgar sitt samarbetsavtal. Volvo IT ska sköta driften av Nobel Biocares globala IT-infrastruktur och ge medicinteknikföretaget global tillgång till Volvokoncernens IT-resurser.

Volvo IT har tidigare levererat centrala drifttjänster och datakommunikation till Nobel Biocare. Det nya avtalet innebär att dessa tjänster utökas till att inkludera ytterligare 100 servrar och de lokala datornätverken i 28 länder.

Volvo IT hjälper också Nobel Biocare att byta till samma globala, standardiserade pc-miljö som Volvo IT utvecklat för Volvokoncernen.
Dessutom ska Nobel Biocares nästan 2000 användare i fortsättningen kontakta Volvo IT:s helpdesk som kan ge svar dygnet runt, året om på flera språk.

”Vår affärsmodell innebär öppet samarbete och kostnadseffektiv samordning av IT-resurserna mellan Volvokoncernen och andra företag”, säger Ulf Nilsson, VD på Volvo IT.

2006-03-02

Ann-Louise Öhrn, informationschef, Volvo IT
Tel 031-661088, 0708-667088, ann-louise.ohrn@volvo.com

Volvo IT levererar IT-lösningar och tjänster för hela den industriella processen, från produktutveckling och tillverkning, till försäljning, eftermarknad och administration, inklusive IT-drift och infrastruktur. Bland kunderna finns AB Volvo, Ford Motor Company, Volvo Personvagnar, Nobel Biocare, SCA och Skandia. År 2005 omsatte Volvo IT:s globala verksamhet 7 miljarder kronor och sysselsatte totalt cirka 6000 personer i Europa, Nordamerika, Sydamerika och Asien. Volvo Information Technology AB är ett helägt dotterbolag till AB Volvo.