Kista Science City AB

Nobelpristagare gav råd till Kistaelever

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2015 18:04 CET

Under en späckad förmiddag fick Nobelpristagaren i ekonomi Angus Deaton och hans forskarkollega och fru Anne Case en snabbintroduktion i områdets breda utbud av telekomdirektörer, innovatörer, visionärer och frågvisa gymnasieelever.

— Det är otroligt att vi för andra året i rad vi har lyckats få besök av Nobelpristagare. Det är även roligt att kunna visa på den stora bredd som finns här i området, säger Johan Ödmark, VD Stiftelsen Electrum och Kista Science City AB, som tillsammans med skolborgarrådet Olle Burell välkomnade Angus Deaton och Anne Case till Kista. Angus Deaton åtföljdes av både barn, barnbarn och kollegor som alla var nyfikna på Kista.

Dagen började med besök på Stockholm Science and Innovation School (SSIS) där paret hälsades av rektor Patrick Vestberg för att därefter få frågor av gymnasieeleverna Mona Munsasar Hussein, Julia Bäckström och Erik Weillow.

Angus Deaton hade ett personligt råd till de elever som själva drömde om Nobelpris:

— Jag var aldrig den bästa eleven som snabbast förstod saker i skolan. Men jag var nyfiken och uthållig. Och det är viktiga egenskaper för den som antigen vill göra världen bättre eller bli rik.

Skolbesöket följdes av ett besök på Ericsson studio där VD Hans Vestberg inledde med en presentation av teknikens kraft att skapa nya möjligheter och bidra till en uthållig utveckling.

Exempel på nya idébaserade verksamheter och företag fick Angus Deaton och Anne Case av Magnus Bucht, grundare av UN Job FinderVD Intalma, och Karoline Beronius, medgrundare av Shifo FoundationKTH, som bland annat redogjorde för hur ny teknik inom hälsoområdet räddar liv på barn i Uganda.

Sist på programmet stod ett samtal modererat av Kerstin Borglin, Spider Center, med Anna Felländer, digitaliserings- och framtidsekonom Swedbank, Marie Baumgartsen, hållbarhetschef Tele2 och Elaine Weidman, hållbarhetschef Ericsson.

— Det är imponerande och tankeväckande att få en påminnelse om hur mycket som görs här i Kista – från utbildning till ICT och entreprenörskap – som har direkt koppling till de stora globala frågorna. Något som visade sig i de många och engagerade diskussionerna under dagens besök, säger Johan Ödmark.

KSCAB arbetar med att utveckla och marknadsföra platsen och innovationsklustret Kista Science City. Vår uppgift är att förbättra villkoren för de verksamma i regionen genom att verka för givande samarbeten mellan företag, forskning, akademi och offentliga aktörer. Vi samordnar flera av de nätverk, projekt, evenemang och mötesplatser som utgör motorn i Kista Science Citys ekosystem för utveckling och tillväxt. KSCAB arbetar även med att marknadsföra Kista Science City lokalt, regionalt och internationellt.