Norrköping Science Park

Nobelpristagaren Alan J Heeger, inspireras av världsledande forskning på PEA Manufacturing

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2013 07:00 CEST

Nobelpristagaren Alan J Heeger, University of California at Santa Barbara, besöker under måndagen den 22 april PEA Manufacturing för att ta del av det senaste inom forskningen kring Tryckt elektronik. Heeger är en av de som bidrog till att Tryckt elektronik såg dagens ljus. Tidigare under måndagen föreläser Heeger på Linköpings universitet under rubriken “Creativity, Discovery and Risk: Nobel prizes past and future”.

År 2000 fick Professor Alan J. Heeger motta Nobelpriset i Kemi tillsammans med Alan G. MacDiarmid och Hideki Shirakawa. De belönades för upptäckten och utvecklandet av att särskilda plaster, så kallade polymerer, kan leda ström. En upptäckt som möjliggjorde vidare forskning och utveckling av Tryckt elektronik. Vid Linköpings universitet och forskningsinstitutet Acreo Swedish ICT har den världsledande forskningen kring Tryckt elektronik bedrivits i många år. I samverkans-projektet PEA, Printed Electronics Arena, samverkar dessa och Norrköping Science Park – med ett tydligt syfte att kommersialisera tekniken.

Professor Alan J. Heeger besöker Norrköping för att tala vid den vetenskapliga konferensen COE decennial vid Linköpings universitet samt för att besöka den unika testmiljön PEA Manufacturing i Norrköping Science Park. I testmiljön bedrivs utveckling och småskalig produktion av Tryckt elektronik, i nära samarbete med såväl internationella som regionala bolag.

Tider
15.30 Professor Alan J Heeger föreläser på Linköpings universitet, Campus Norrköping, “Creativity, Discovery and Risk: Nobel prizes past and future”

16.45 Professor Alan J Heeger besökare PEA Manufacturing tillsammans med övriga konferensdeltagare. Möjlighet för press att närvara och träffa Professor Alan J Heeger.
PEA Manufacturing, Norra Grytsgatan 7, Norrköping

Tommy Höglund, Processledare PEA, 011 – 36 31 28, tommy.hoglund@acreo.se
Evelina Johansson, Pressansvarig PEA, 011 – 26 41 93, evelina.johansson@nosp.se
www.printedelectronicsarena.com

PEA, Printed Electronics Arena, skapar förutsättningar för att kommersialisera Tryckt elektronik. Hjärtat i verksamheten är vår test- miljö PEA Manufacturing, där vi utvecklar prototyper och småskalig produktion av Tryckt elektronik. Vi levererar unika och patent- skyddad innovationer till industrin och till egna bolag. PEA är ett samverkansprojekt som drivs av Linköpings universitet, Acreo och Norrköping Science Park.

Norrköping Science Park möjliggör entreprenörskap och innovation för hållbar tillväxt.