Socialdemokratiska studentförbundet

Nobelpristagaren Aung San Suu Kyi frisläppt!

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2010 12:16 CET

Efter sammanlagt 15 år i husarrest eller fängelse, har nobelpristagaren och oppositionsledaren Aung San Suu Kyi blivit frisläppt i Rangoon, Burma. Frågan är dock om den Burmesiska militärjuntan som kontrollerar landet släpper henne villkorslöst eller om det finns anledning att även i framtiden oroa sig för hennes frihet.

Burma har fortfarande 2 200 politiska fångar som är fängslade och enligt den nya konstitutionen kommer de aldrig få möjlighet att ställa upp i fria val, även om de någon dag skulle friges. Detta gäller givetvis även Aung San Suu Kyi och även om hennes frigivning är otroligt positivt så finns det mycket mer att önska då landet fortfarande är långt ifrån en demokrati.

Socialdemokratiska studentförbundet kräver därför att utrikesminister Carl Bildt snabbt uttalar sig i frågan för att försäkra sig om Aung San Suu Kyi’s fortsatta frihet. Han måste dessutom kräva frisläppningen av de övriga politiska fångarna i landet, ställa fortsatta påtryckningar för demokratiska rättigheter samt fördöma valresultatet och uttala sitt stöd för att en sanningskommission ska tillsättas av FN för att utreda juntans brott mot mänskligheten.

Så länge det finns politiska fångar i Burma, så är inte det burmesiska folket fritt.”, säger Magnus Nilsson, ordförande för det socialdemokratiska studentförbundet.

Kontakt:

Magnus Nilsson, 0707-947686

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugosju stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder.