Nobina AB

Nobina inleder process för framtida ägarförändring

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 12:05 CET

Nobina är Nordens största aktör inom persontransport med buss. Verksamheten omfattar kontraktstrafik i Norden samt expressbusstrafik. Koncernen har cirka 280 miljoner resenärer per år, vilket gör Nobina till ett av Europas tio största persontransportföretag.

Styrelsen för Nobina AB har fattat beslut om att inleda en process för att utvärdera framtida strategiska alternativ och har anlitat Perella Weinberg Partners och Lazard som strategiska rådgivare.

Vid eventuella frågor, vänligen kontakta

Jan Sjöqvist, styrelseordförande, Nobina AB, tel: +46 705 93 40 10
Dietrich Becker, partner, Perella Weinberg Partners, tel: +44 207 268 2838

*Concordia Bus har inlett en process för att byta namn till Nobina på samtliga bolag inom koncernen, med undantag för Swebus Express i Sverige, enligt tidigare pressmeddelande.

Om Nobina:
Nobinakoncernen (f.d. Concordia Bus) är Nordens största aktör inom persontransport med buss och har som affärsidé att förenkla kundens vardagsresor. Verksamheten omfattar kontraktstrafik i Norden på uppdrag av offentliga uppdragsgivare samt expressbusstrafik i egen regi. Koncernen består av de operativa bolagen Nobina Sverige AB och Swebus Express AB i Sverige, Nobina Norge AS, Nobina Finland Oy och Nobina Danmark A/S. Med cirka 280 miljoner passagerare per år är Nobina ett av Europas tio största persontransportföretag. Under räkenskapsåret 2009/09 uppvisade koncernen en omsättning på cirka 6,1 miljarder och hade samtidigt 7 600 medarbetare.