Briza maxima AB

Nördarna kommer! Hela FEM olika nördteman att fördjupa sig i när Nördcafé Malmö intar årets Malmöfestival

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2012 16:20 CEST

Nördcafé Malmö firar 1-årsjubileum med en rad favoriter i repris samt ett helt nytt ämne. Oavsett om du brinner för superhjältar, moderna dandys, japansk estetik, Buffy the Vampire Slayer eller yllebroderier får du tillfälle att stanna upp och fördjupa dig för en stund i vimlet under Malmöfestivalen.

Nördcafé Malmö är det framgångsrika koncept för kunskapsutbyte som arbetats fram av Briza maxima AB och Form/Design Center. Att delta i ett nördcafé ger inblick i olika nördars expertområden i ett format som är välkomnande och inbjuder till möten och deltagande - förutom att besökaren får nya nördiga fakta att lägga till kunskapsbanken.

Arrangörerna vill förena människor med samma intresse oavsett social eller kulturell bakgrund, och strävar efter att sudda ut gränsen mellan åskådare och talare. Som alltid när Briza maxima producerar upplevelser så inbjuds deltagaren att lära med hela kroppen och uppleva med alla sinnen.

Något för alla
Två caféer för barn och unga på Raoul Wallenbergs plats, kl. 15-16.

1. Nyfiken på Japan? Tecken och tranor från den uppåtgående solens land
Japan: Landet med två olika alfabet och tusentals komplicerade tecken istället för dem vi är vana vid i Malmö. Landet där en viker enkla och invecklade figurer av vackra papper.

Tillsammans med kvällens nörd Rinella Grahn pratar vi om varför de japanska tecknen ser ut som de gör och vad penselns väg är. Prova på att skriva japanska ord med pensel och att vika papperstranor och andra figurer.

Den 17 augusti, mera information på https://www.facebook.com/events/150595751743438/

2. Nyfiken på serier? Superhjältar, magiska krafter och trikåer
Superhjältefilmerna avlöser varandra på bioduken. Avengers, Iron Man, Spiderman och Batman kommer tillbaka ännu en gång. Karaktärer från Marvels och DCs universum kompletteras med Miyazakis starka hjältar från filmer som Kikis expressbud och Spirited away.

Vi pratar med Jimmy Wallin och syskonen Ella och Roy Södergren om vad som kännetecknar en äkta superhjälte. Specialkrafter eller dyra tekniska lösningar? Ren list och snabbtänkthet?

Den 24 augusti, mer info på https://www.facebook.com/events/254806404634113/

Två favoriter i repris för de vuxna i Palladiums guldfoajé.
3. Buffy and the Whedonverse
Med utgångspunkt i populärkulturens husgud Joss Whedon och hans TV-serier samtalar vi med Lisa Sjöblom och Lina Johansson om myter och politik. Mängder av Buffy, feministers ikon och vän, Spike som sexsymbol där Edward fallerar och lite rymdvästern.

Den 21 augusti, kl. 17:30 - 18:30. Mer info på https://www.facebook.com/events/323007394449353/

4. Den moderne dandyn
Upplev Oscar Wildes livsstil för en afton, förlora dig i kravatter, manchettknappar och ansade mustascher och fundera över den tid och möda som läggs på att upprätthålla en stil och elegans med en spelad likgiltighet inför resultatet.

Vi utlovar en inblick i den stilmedvetne mannens estetik och kultur där ”The Devil is in the Details” utgör aftonens gyllene regel. Lär dig av Andreas Ingefjord och Nira Ståhlberg vilka detaljer du bör ha styr på.

Den 22 augusti, kl. 17-18. Mera på https://www.facebook.com/events/156583517809353/.

Slutligen, ett ordinarie Nördcafé Malmö i fullformat på Form/Design Center.
5. Målad i ylle: yllebroderier och hemslöjd
Denna afton samtalar vi med Annhelén Olsson och Luisa Carbonelli om hemslöjd och berättar om kvinnorna som broderade de skånska yllebroderierna. Lär dig mer om tradition och historia, men också om en teknik med stor frihet.

Den 23 augusti, kl. 18 - 20:30. Mer information på https://www.facebook.com/events/413802052005542/

Nördcafé Malmö
Rebecka Eriksson, Briza maxima AB, är moderator vid alla tillfällen, samt upplevelsedesigner och producent för Nördcafé Malmö

Luisa Carbonelli, Briza maxima AB, är upplevelsedesigner och producent för Nördcafé Malmö, med särskild fokus på iscensättning och fysisk förmedling av kunskap.

Birgitta Ramdell från Form/Design Center är Nördcaféets ständige värdinna och utvecklingspartner.

Malmöfestivalen är medarrangör för dessa caféer när Nördcafé Malmö går på Malmöfestival.

Vad
Nördcafé Malmö - favoriter i repris

Barnscenen på Raoul Wallenbergs plats, Palladium och Form/Design Center

Mer om Nördcafé Malmö: https://www.facebook.com/NordcafeMalmo
Brizas program för Malmöfestivalen: http://mfe.st/MZvP8U

Bildmaterial:
Se www.briza.se/pressrum för bilder och pressmaterial.

För mer information:
Rebecka Eriksson, producent, kommunikation