Microsoft Sverige AB

Nokia 6216 classic – ny mobiltelefon med NFC-teknologi

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 09:23 CEST

Nokia presenterar idag sin tredje fullt integrerade NFC-mobil (Near Field Communication) vid WIMA konferensen i Monaco. Nokia 6216 classic är den första Nokiatelefonen med SIM-baserad NFC-teknologi vilket innebär att det blir möjligt för operatörer att skapa NFC-tjänster på SIM-kortet. NFC är en teknologi som gör det möjligt för användare att dela med sig av information och innehåll på ett helt nytt sätt. Bilder, länkar, ljudfiler, adresser kan delas ut trådlöst med endast ett knapptryck. Dessutom möjliggör NFC säkra betalningar via mobiltelefonen för till exempel biljetter. Leveranser av Nokia 6216 classic väntas börja under tredje kvartalet 2009 och den väntas kosta cirka 150 Euro för skatt och eventuella subventioner.

"Nokia 6216 classic kommer att vara en av de första telefonerna som svarar upp mot operatörernas önskemål om SIM-korts-stöd för säkra transaktioner via NFC teknologin. Det innebär att mobilen kommer att kunna användas för många betalningar där man idag använder kort eller kontanter", säger Klas Ström, produktchef, Nokia Skandinavien.

Användarens kreditkortsinformation kan sparas säkert på SIM-kortet och genom att bara föra telefonen framför en betalningsterminal kan man genomföra snabba, enkla och säkra betalningar.*

"Lanseringen av Nokia 6216 classic är ett stort steg framåt när det gäller betalningar och ticketing-tjänster", säger Alex Sinclair, CTO för GSM Association. "Vi tror att detta kommer att snabba på användningen av NFC teknologin och räknar med att det leder till att operatörer lanserar NFC-tjänster."

Förutom NFC erbjuder Nokia 6216 classic en lång rad populära funktioner som kamera, skarp display, stereo FM radio, musikspelare, 3G och expanderbart minne på upp till 8 GB via microSD-kort.

* Ett kompatibelt NFC SIM-kort och betalningsapplikation samt säkerhetslösning krävs.

Mer pressmaterial och bilder hittas på www.nokia.com/press/

För ytterligare information vänligen kontakta:
Klas Ström
Produktchef, Nokia Skandinavien
E-post: klas.strom@nokia.com

Oskar Södergren
Informationschef, Nokia Skandinavien
Mobil +46 709 93 83 94
E-post: oskar.sodergren@nokia.com

Om Nokia
Nokia är den världsledande aktören inom mobilitet och driver utvecklingen och tillväxten på det konvergerande Internet- och kommunikationsområdet. Nokia erbjuder ett brett utbud av mobila enheter och tjänster som ger människor upplevelser inom musik, navigation, video, tv, bild, spel och företagsmobilitet genom dessa enheter. Att skapa och utöka vårt tjänsteerbjudande när det gäller internettjänster för konsumenter och även lösningar för affärsanvändare är ett viktigt fokusområde för Nokia. Nokia tillhandahåller också utrustning, lösningar och tjänster på nätverksområdet genom Nokia Siemens Networks.