Microsoft Sverige AB

Nokia introducerar nästa avsnitt inom video med Nokia N93

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2006 11:14 CEST

Digital videokamera och multimediadatorer i ett lättanvänt kompakt paket Berlin och Hong Kong – Nokia introducerade idag Nokia N93 som är den ultimata enheten för spontan videofilmning. Förutom telefoni och omfattande funktioner för att kommunicera via Internet erbjuder Nokia N93 en avancerad digital videokamera med 3,2 megapixlar och Carl Zeiss-optik, videoinspelning i DVD-kvalitet och 3x optisk zoom. Du kan ansluta Nokia N93 direkt till din TV och uppleva film i widescreen-format eller ladda upp dina bilder och videoklipp till album eller bloggar på Internet. Utöver detta kan du skapa högkvalitativa hemmafilmer och bränna dem på DVD med mjukvaran Adobe Premiere Elements 2.0 som ingår. “Nokia N93 markerar en ny era för den digitala videokamera-marknaden”, säger Sigurd Leth, Chef för Nokia Multimedia, Norden. ”Genom att samla alla funktioner som du behöver för att skapa filmer av hög kvalitet, är Nokia N93 ett fantastiskt exempel på en multimediadator med en äkta högpresterande digital videokamera i botten. Tack vare telefonens många anslutningsmöjligheter kan du omedelbart dela med dig av minnen du fångat, vilket tar hela videokameraupplevelsen in i Internetåldern.” Omedelbart och spontant fångat För att ge de absolut bästa mobila video- och fotoupplevelserna är Nokia N93 utrustad med exceptionella kameraegenskaper som möjliggör foton med mycket hög upplösning och video i DVD-kvalitet. Vik upp och vrid huvuddisplayen och Nokia N93 är med ens redo för att spela in video eller ta fotografier – resultatet ser du i färgdisplayen som fungerar som en sökare i fullskärmsformat. Oavsett om du vill fånga en särskild händelse eller något spontant mitt i vardagen kan du göra det smidigt och impulsivt, och dela med dig av ögonblicken precis när de händer. Med MPEG-4 VGA-videoinspelning och 30 bilder per sekund ger Nokia N93 en videoupplevelse som saknar motstycke, detta tillsammans med stereoljudsinspelning och digital stabilisering som ger jämna och skakfria filmer. Nokia N93 är utrustad med en 3,2 megapixelkamera (2048 x 1536 pixlar) med Carl Zeiss Vario-Tessar-lins, 3x optisk zoom och upp till 20x digital zoom, liksom autofokus och närbildsläge för enastående klarhet och precision. Dessutom har Nokia N93 en aktiv verktygsrad för kamerafunktionerna som visar alla tillgängliga lägen, från exponeringsvärde till färgtoner och vit-balans. Det finns särskilda knappar för utlösare, zoom och blixt samt en knapp för att välja kameraläge, vilket gör det enkelt att snabbt växla mellan fotografering och videofilmning. Nokia N93 har ett stort internminne på upp till 50 MB som kan utökas med ett miniSD-kort på upp till 2 GB vilket ger användaren upp till 90 minuters video i DVD-kvalitet eller närmare 2 500 fotografier av hög kvalitet. Du kan enkelt överföra dina fotografier och videoklipp från minneskortet till en kompatibel dator och lagra det där, samtidigt som du alltid kan bära runt på en samling av dina favoritfoton i Nokia N93. Nöjet med att dela med sig Att dela med dig av dina fotografier och video som fångats av Nokia N93 är enkelt. Visa upp ditt innehåll på den 2,4 tum stora QVGA-displayen (240 x 320 pixlar) med upp till 262 144 färger och en vid betraktelsevinkel av 160 grader. Dela med dig av dina högupplösta foton och videoklipp direkt via e-post, Bluetooth eller ladda upp dem direkt från ditt galleri till kompatibla bloggar. Du kan även visa dina minnen med familj och vänner på en stor kompatibel TV-skärm genom att använda TV-kabeln som ingår eller trådlöst över integrerad WLAN eller med UPnP-teknologi (Universal Plug and Play). Förutom att surfa på nätet och läsa din e-post eller arbeta i Office-dokument, kan du även spela spel med Nokia N93, antingen på enhetens skärm eller på kompatibel TV. Enkelt att vara kreativ Att redigera dina foton och videoklipp direkt i Nokia N93 är enkelt, liksom att överföra alstren till din kompatibla dator där du har god kreativ kontroll över slutprodukten. Som standard paketeras Adobe Premiere Elements 2.0 med Nokia N93 vilket gör det enkelt att importera videoklipp, foton och musik, experimentera med hundratals övergångar och effekter, liksom att skapa hemmavideos som ser professionella ut genom att använda modifierbara mallar. Dessutom kan du utan problem bränna dina hemmavideos på DVD och exportera i format som passar för Web-streaming och e-post. Multifunktionell Mobile Computing och anslutbarhet Som en del av Nokia Nseries multimediadatorserie erbjuder Nokia N93 enastående funktionalitet i en vackert konstruerad enhet. Nokia N93:s stöd för WLAN, 3G (WCDMA 2100 MHz), EDGE och GSM (900/1800/1900 MHz)-nätverk ger Internet-access för surfning, möjlighet att ladda upp innehåll samt sända och ta emot e-post oavsett var du befinner dig. Du kan också placera enheten på en yta, sätta displayen horisontellt och använda landskaps-displayen för att surfa på nätet, se på TV* över 3G, eller göra video-samtal hands-free*. All sköns underhållning Nokia N93 har en FM-radio med stereo och en digital musikspelare som erbjuder en fantastisk musikupplevelse. Du kan skapa spellistor och njuta av din musik hands-free genom högtalaren eller använda de stereohörlurar som medföljer. Med Nokia Music Manager kan du enkelt kopiera dina musik-CD:s och överföra din samling till telefonen. Dessutom kan du lagra upp till 1 500 låtar på din Nokia N93 med ett separat 2 GB miniSD-kort som finns tillgängligt. Du kan också spela högkvalitativa 3D-spel med det förinstallerade N-Gage franchise System Rush: Evolution. Nokia N93 är baserad på S60 3rd Edition-mjukvaran som ligger på Symbian OS. Säljstart förväntas till juli 2006 med ett uppskattat pris mot konsument kring 550 euro utan subventioner. *För att kontrollera tillgänglighet och kostnad för tjänsten, vänligen kontakta din operator. Om Nokia Nseries Nokia Nseries består av multimediaprodukter med hög prestanda och som bygger på unika mobila multimediaupplevelser genom att kombinera den senaste teknologin med modern design och användarvänlighet. Med Nokia Nseries-produkterna behövs bara en enda enhet för underhållning, tillgång till information och möjlighet att dela med sig av bilder och video, när- och varhelst användaren önskar. Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation och driver tillväxten inom den mobila marknaden i stort. Nokia hjälper människor att kommunicera med varandra och få tillgång till den information de behöver genom användarvänliga och innovativa produkter som mobiltelefoner, terminaler och lösningar för bildkommunikation, spel, media, företagslösningar. Nokia erbjuder utrustning, lösningar och tjänster för mobiloperatörer samt andra affärsverksamheter. www.nokia.com För ytterligare information, vänligen kontakta: Anna Svensson Informationschef, Nokia Skandinavien Telefon: +46 8 410 085 05 Mobil +46 709 93 85 05 E-post: anna.svensson@nokia.com Sigurd Leth Chef för Nokia Multimedia, Norden Telefon: +46 8 4100 8487 Mobil: +46 709 93 84 87 E-post: sigurd.leth@nokia.com Besök gärna Open Studio 2006-website för mer information: www.nokia.com/press/openstudio Relaterade fotografier i tryckningskvalitet finner du på: www.nokia.com/press >photos Bilder från eventet finner du på: www.nokia.com/press >photos >events För videomaterial av tv-sändnings-kvalitet, vänligen gå till: www.nokia.com/press/broadcastroom för att förhandsgranska och beställa en video En podcast från eventet finns tillgänglig på: www.nokia.com/podcast/open_studio.mp3