Microsoft Sverige AB

Nokia lanserar Lumia 1020 – världens mest avancerade kameramobil

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2013 09:15 CEST

Stockholm, Sverige – Med lanseringen av Nokia Lumia 1020 bryter Nokia helt ny mark inom smartphone-fotografering. 41-megapixelkamera, sex Carl Zeiss-linser och optisk bildstabilisering är bara några av de spetsfunktioner som finns i Nokias nya flaggskeppsprodukt. Lägg därtill flertalet mjukvarunyheter så är det lätt att inse att Lumia 1020 är en banbrytande smartphone.

Med Nokia Lumia 1020 återuppfinner Nokia även möjligheten till zoom då kapaciteten i kameran gör det möjligt att zooma in på en detaljnivå som ögat i normala fall inte skulle kunna se. Nokia Lumia 1020 innehåller också Nokias PureView-teknologi, vilket exempelvis inkluderar optisk bildstabilisering. Därmed tar telefonen bland de skarpaste bilderna som överhuvudtaget är möjliga med någon form av digitalkamera. Det är helt enkelt det första realistiska alternativet för den som vill slippa släppa med sig både en kamera och en telefon.

Zoomfunktionaliteten är möjlig tack vare en kombination av ledande hårdvaruteknologi och den nya applikationen Nokia Pro Camera. Detta gör det möjligt för alla användare att ta professionella bilder med sin smartphone. I Nokia Lumia 1020 finns också ett nytt gränssnitt som på ett tydligt sätt visualiserar hur olika inställningar påverkar en bild eller en film som tas. Därmed är det lättare än någonsin tidigare att ta, redigera och sedan dela bilder och filmer med en kvalitet som saknar motstycke på smartphonemarknaden.

I utvecklingen av Lumia 1020 har Nokia också tagit fasta på användarnas intresse för att dela sina bilder i sociala medier. En av de nya funktioner som presenteras med Nokia Lumia 1020 är xempelvis dual capture”. När en bild tas så sparar telefonen dels en högupplöst bild på 38 megapixel som användaren kan redigera, zooma och utforma precis hur denne vill. Samtidigt skapas också en megapixelbild som är lätt att dela i sina sociala nätverk via Windows Phone 8.

”Nokia Lumia 1020 är en fantastisk smartphone där kameran självfallet är den stora nyheten. Med PureView-sensorn på 41 megapixel går det att zooma in närmare än någonsin tidigare och tillsammans med de nya mjukvarufunktionerna i Nokia Pro Camera kommer Lumia 1020 att evolutionera mobilfotografering för lång tid framöver. Detta stärker ytterligare Nokias ledande position inom det området”, säger Björn Kullgren, produktchef på Nokia i Skandinavien.

Nokia Lumia 1020 beräknas komma till den svenska marknaden under fjärde kvartalet. Den tillverkas i färgerna gult, vitt och svart.

Nokia  Lumia 1020

Operating system

Windows Phone 8

HERE location and mapping services