Microsoft Sverige AB

Nokia och 3GIS utökar avtal gällande managed services och 3G-nätverksutrustning

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 13:05 CET

- Nokias lösning kompletteras med Siemens SDH mikrovågsradio Nokia och 3G Infrastructure AB (3GIS), som ägs av Telenor och Hi3G, har utökat ett avtal gällande managed services. Det förnyade kontraktet gör det möjligt för 3GIS att minska kostnader och fokusera mer på sin egen kärnkompetens samtidigt som Nokia kan bidra med sin kompetens och expertis för att ytterligare förbättra 3GIS nätverk. Nokia tar fullständigt ansvar för larmövervakning, prestanda- och konfigurationshantering, underhåll, hantering av reservdelar, help desk och mjukvaruunderhåll så att 3GIS kan fokusera på sina kunder. Nätverket kommer även fortsättningsvis att stöttas av Nokia NetAct™ nätverket (multivendor, multitechnology) och tjänstehanteringssystem som till exempel Nokia NetAct™ Traffica och Service Quality Manager. Förutom det utökade avtalet avseende managed services har Nokia också fått ett kontrakt för att uppgradera kapaciteten i 3GIS transmissions nät. Nokias tranmissions lösning kompletteras med Siemens SDH mikrovågsradio och gör 3GIS nätverk förberett för att hantera framtida mobila bredbandstjänster. Nokia tillhandahåller Siemens mikrovågsradio under ett återförsäljaravtal. “3GIS och Nokia har tillsammans skapat en mycket effektiv arbetsform som möjliggör ett framgångsrikt samarbete och drift av ett av världens största 3G-nätverk”, säger Magnus Zetterberg, Chief Executive Officer, 3GIS. ”Det är väldigt bra att ha en pålitlig leverantör som kan tillhandahålla lösningar och tjänster som medför kostnadsbesparingar och gör det möjligt för oss att fokusera på andra områden.” “Kombinationen av Nokias och Siemens produkter och tjänster är väl anpassad för att svara upp mot de krav som operatörerna står inför idag och gör det därmed möjligt för dem att fokusera på strategiska affärsförbättringar”, säger Mika Vehviläinen, Designated Chief Operating Officer for the future Nokia Siemens Networks.”Nokia Managed Services och återförsäljaravtalet avseende Siemens SDH mikrovågsradio gjorde vår transportlösning väl positionerad för att erbjuda 3GIS bästa möjliga lösning för att på ett kostnadseffektivt sätt öka nätverkskapaciteten.” Nokia har samarbetat med 3GIS sedan 2001 och tillhandahållit WCDMA 3G radio- och core-nätverk och relaterade tjänster som operatörens enda leverantör på nätverkssidan. Nokia spelade en nyckelroll i utbyggnaden av 3GIS nätverk. Nokia kommer att tillhandahålla support- och managed services genom en utökning av det befintliga avtalet från 2004. Nokias långa erfarenhet av att ansvara för operatörers nätverk gör att Nokia kan hjälpa operatörer att förbättra tjänsteutbudet och skära kostnader. Nokia är en stor aktör när det gäller managed services med nästan 60 kontrakt för managed services globalt. Den planerade sammanslagningen för att skapa Nokia Siemens Networks väntas bli klar under första kvartalet 2007, under de förutsättningar som har kommunicerats tidigare. För ytterligare information vänligen kontakta: Michael Yngvesson Head of Customer Account Team Telefon: +46 8 41 00 85 09 Mobil: +46 709 93 85 09 E-post: michael.yngvesson@nokia.com Anna Svensson Informationschef, Nokia Skandinavien Telefon: +46 8 410 085 05 Mobil +46 709 93 85 05 E-post: anna.svensson@nokia.com Om 3GIS 3G Infrastructure Services AB är ett bolag grundat av telekomoperatörerna Hi3G Access och Telenor för att göra det möjligt att dela nätverksinfrastruktur vid utbyggnaden av 3G UMTS nät i Sverige. 3G Infrastructure Services AB kommer att bygga och driva ett nät som täcker 70 procent av den svenska befolkningen. Hi3G Access och Telenor äger lika delar i bolaget. Båda parterna har tilldelats 3G-licenser för att erbjuda 3G-tjänster till nästan 100 procent av den svenska befolkningen. Siemens Networks GmbH & Co KG Siemens Networks för en dialog med kunderna för att skapa trendsättande kommunikationslösningar som hjälper operatörer och tjänsteleverantörer att nå sina affärsmål. Siemens Networks bidrar med innovativ styrka, erfarenheter från hela världen och oslagbar expertis när det gäller implementering inom områdena röst- och datakommunikation. Som en innovativ ledare ger Siemens Networks kunderna värde idag och förbereder dom för framtiden med trendsättande lösningar. Siemens Networks är ett helägt dotterbolag till Siemens AG och finns i ungefär 100 länder. Mer information om Siemens Networks finns på www.siemens.com/networks. Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation och driver tillväxten inom den mobila marknaden i stort. Nokia hjälper människor att kommunicera med varandra och få tillgång till den information de behöver genom användarvänliga och innovativa produkter som mobiltelefoner, terminaler och lösningar för bildkommunikation, spel, media, företagslösningar. Nokia erbjuder utrustning, lösningar och tjänster för mobiloperatörer samt andra affärsverksamheter. www.nokia.com