MSN

Nokia och Microsoft levererar Windows Live-tjänster till miljoner mobila användare

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2007 11:05 CEST

Världens största mobiltelefontillverkare Nokia och Microsoft samarbetar nu om att leverera olika Windows Live-tjänster designade för Nokias mobiltelefoner.

Nokia-kunder med S60-kompatibla enheter i elva länder, bland andra Sverige, kan nu ladda ner och få tillgång till Windows Live Hotmail, Windows Live Messenger, Windows Live Contacts och Windows Live Spaces. Det är Microsofts onlinetjänster för e-post, snabbmeddelanden (Messenger), kontakter respektive blogg. I början av nästa år kommer även kunder som har en Nokia Series 40-enhet att få tillgång till Windows Live-tjänsterna.

Syftet med samarbetet är att ge mobilkunderna tillgång till sina kontakter, sin information och sina intressen var de än befinner sig. Tjänsterna är anpassade för att fungera integrerat med telefonens övriga funktioner som röstsamtal, SMS, nätsurfande och kamera.

– Genom att utnyttja Nokias omfattande distributionsnätverk har vi möjlighet att leverera Windows Live-tjänster till våra globala kunder så att de kan ta med sig sin mest värdefulla information överallt, säger Sigurd Leth, chef för Multimedia på Nokia Norden.

– Vi vill göra det möjligt för våra användare att leva sitt online-liv, inte bara med hjälp av datorn utan också via sin mobiltelefon. Det här samarbetet gör att en större grupp konsumenter kan komma åt Windows Live-tjänsterna och enkelt hålla kontakt med sin familj och vänner från i stort sett vilken plats som helst på jorden, säger Thomas Minnhagen affärsområdeschef för MSN i Sverige.

Nokia-kunder som har en Nokia N73, N80 Internet Edition, N95, N76 och N93i kan ladda ner Windows Live-tjänsterna till sina enheter från Nokias webbplats,
http://www.nokia.com/windowslive, eller direkt via mobilen.

För mer information kontakta:

Louise Leo, ansvarig för konsumenttjänster på MSN i Sverige, 0734- 08 27 56, lleo@microsoft.com

Sigurd Leth,chef för Multimedia på Nokia Norden, 0709- 93 84 87, sigurd.leth@nokia.com

Om MSN och Windows Live

MSN har fler än 465 miljoner unika användare varje månad. MSN finns på 42 marknader och på 21 olika språk och är världsledande på att leverera innehållsupplevelser för konsumenter och erbjuda onlineannonsering för företag. Windows Live är en ny generation internettjänster och mjukvara som samlar alla relationer, intressen och den information som människor bryr sig om mest på ett säkert sätt oavsett om det är på en PC, annan enhet eller på webben. MSN och Windows Live kommer att fortsätta erbjudas som separata tjänster. Windows Live tjänsterna hittas på http://get.live.com. MSN finns på http://www.msn.se.

Om Nokia

Nokia är den världsledande aktören inom mobilitet och driver utvecklingen och tillväxten på det konvergerande Internet- och kommunikationsområdet. Nokia erbjuder ett brett utbud av mobila enheter och ger människor upplevelser inom musik, navigation, video, tv, bild, spel och företagsmobilitet genom dessa enheter. Nokia tillhandahåller också utrustning, lösningar och tjänster på nätverksområdet.